På Basen er alle undervisere tilknyttet ca. 3 primærelever, for hvem de er primær, og således har en sagskoordinerende funktion for. Primæren har ansvaret for kontakten til forældre, sagsbehandlere, PPR og andet relevant netværk omkring eleven. Derudover er det primærens ansvar, at skrive og udsende månedsstatus og statusrapport i tide, at skrive i klasseloggen og udforme behandlingssmål, samt at holde elevens stamdata opdateret på Intra.  

På Basen er der afsat en fast lektion hver uge til primærtid, hvor man skal udforme og evaluere målene; herunder trivsel, arbejdsindsats, fremmøde, motivation, o. lign. 

På Basen er man som primær ikke eneansvarlig for elevens udvikling, og man bør være opmærksom på, at det ikke kun bliver relationen mellem primær og elev, der bærer elevens udvikling. Dette kan være sårbart for eleven, eksempelvis i tilfælde af sygdom hos primær, primærskift, elevens overgang til andre skole-, uddannelsessystemer eller foranstaltninger. Det er derfor vigtigt, at primær jævnligt sparrer og videreformidler relevant viden omkring eleven til både kollegaer, ledelse og psykolog.  

Ligeledes er det vigtigt, at man som primær har fokus på, og søger at skabe kontakt og relation til, andre elever end dem man er primær for. Dette for at sikre, at udviklingen hos eleven ikke bliver personbåren, men at den også understøttes af strukturen.