Sidste del af statusrapporten er elevplanen. I dette afsnit skal elevens faglige status og progression beskrives. Det er væsentligt at du i din beskrivelse af elevens faglige formåen, beskriver de konkrete progressioner, som eleven har haft siden indskrivning på Basen eller siden sidste statusrapport.
Til beskrivelse af konkrete læringsmål, kan du med fordel benytte de allerede beskrevne læringsmål, som er beskrevet på Undervisningsministeriets hjemmeside (se link nedenfor). Dette er beskrevet under færdigheds- og vidensmål, som du kan læse under kompetencemålene på uvm og emu. Dermed er kompetencemålene de overordnede færdighedsmål, hvor læringsmålene (færdigheds- og vidensmål) er de konkrete læringstrin på vejen.
Link til fagoversigt på emu.dk: http://www.emu.dk/omraade/gsk-lærer.
Eksempel ift. faget Dansk
Når du har klikket på ovenstående link, skal du klikke på de pågældende fag, som du vil benytte. Klik herefter på enten læsning, fremstilling, fortolkning eller kommunikation under elevens nuværende faglige niveau. Hvis du eksempelvis klikker på Fortolkning under 7.-9. klasse vil færdigheds- og vidensmål for hhv. fase 1, 2 og 3 fremkomme. Det er disse konkrete færdigheds- og vidensmål, som du skal inddrage i evalueringen og beskrivelsen af elevens progression og læringsmål.
Under de enkelte fag i elevplanen, kan man evt. hente inspiration i følgende liste
Koncentration og opmærksomhed, forarbejdningstempo, indlæring og hukommelse, visuel funktion (evne til at bearbejde synsindtryk), styringsfunktioner (planlægning, problemløsning og evaluering opgaver), afkodning af helheder.
Arbejdsvaner, systemer, koncentrationsevne, opmærksomhed, udholdenhed, afledelighed, aktivitetsskift, hukommelse, reaktioner over for krav, indlæringsvanskeligheder, kompensering, strategier, gentagelser når nyt skal læres, selvstændighed, pligtopfyldende, orden, nysgerrighed, rutiner, særlige evner, særlige interesser, etc.
Udfyldning af elevplanen
Eksempel på en udfyldt elevplan: