“Statusmødet er lovpligtigt og har til formål at opstille mål for det fremadrettede forløb, at tydeliggøre elevens ressourcer og udfordringer samt at orientere om barnets/den unges udvikling og trivsel, og skal ses som en opfølgning til foranstaltningen.”
Mødet afholdes på Basen og vi er værter og leder som oftest mødet. Dette gøres ud fra den SOS, der er lavet inden mødet med barn, forældre og Basen, hvor stikord fra SOS skrives på tavlen til fælles opmærksomhed/drøftelse. Mødet er en lovpligtig kommunal opfølgning, så vi kan opleve at få tilsendt en dagsorden af sagsbehandler inden mødet. Denne kan som regel sagtens imødekommes under SOS gennemgangen, da den ofte omfatter status på hjem og skole og opfølgning på handleplansmål. Primær eller afdelingsleder kan inden mødet afstemme med sagsbehandler, om dette også passer dem.
Det er primær til den pågældende elev, som har ansvaret for at indkalde alle relevante parter til mødet. En indkaldelse skal ske senest en måned før mødets afholdelse. Dog anbefales det generelt, at man på indeværende statusmøde aftaler en dato for det næstkommende møde, da det ofte kan være vanskeligt at finde en dato, hvor alle kan deltage.
Til mødet skal afdelingsleder eller souschef på Basen, eventuelt afdelingens psykolog, elevens forældre, sagsbehandler og evt. PPR og UU-vejleder indkaldes. Hvis eleven er involveret i andre foranstaltninger eller forløb som f.eks. støttekontakt person, en psykiatrisk afdeling eller lignende, kan det være relevant at indkalde dem også.
Signs of Safety –SoS
På Basen anvendes Signs of Safety metoden, når der afholdes statusmøder.
Signs of Safety (SoS) er en balanceret og systematisk vurdering, som medvirker til at skabe overblik over ressourcer og bekymringer/udfordringer i forhold til eleven/den studerende. Det overordnede fokus er på at styrke elevens/den studerendes trivsel gennem et konstruktivt samarbejde med eleven/den studerende, forældrene, Basen, sagsbehandler og øvrige netværk.
Signs of Safety har til formål at:
- Kortlægge de ressourcer og styrker eleven/den studerende besidder, som skaber trivsel og tryghed. Hvad fungerer?
- Konkretisere de bekymringer/udfordringer der er for eleven/den studerende. Hvad er vi bekymrede for/Hvad er det der udfordrer?
- Konkretisere hvad der må gøres anderledes, for at bekymring og mistrivsel omkring eleven/den studerende mindskes eller forsvinder. Hvad må vi se ske/Hvad vil vi se ske? – og hvem er ansvarlige for dette. Aftaler og ansvarlige.
SoS er struktureret omkring et skema, der danner rammen om samtalen med familien.
Før statusmødet
På Basen vil vi gerne forberede forældrene og eleven bedst muligt til mødet. Det gør vi ved, at primærlæreren ca. en uge inden statusmødet laver et interview med eleven ud fra SoS-skabelonen. I samme forbindelse ringes forældrene op eller bliver indkaldt til møde vedrørende SoS’en. SoS-skabelonen kan også sendes til hjemmet.
Primærlæreren udfylder ligeledes en SoS på eleven ud fra Basens observationer og vurderinger – dvs. at man her skal gå i dialog med sine kollegaer og ledelsen. (Husk at efterlyse respons fra kollegaer i god tid).
Til statusmødet
Til mødet findes en mødeleder som oftest er enten leder, primær eller psykolog fra Basen. Mødelederens funktion er at facilitere mødet ud fra de allerede udfyldte SOS-skemaer. For at andre tilstedeværende føler sig inkluderet i mødet, er det vigtigt, at man som mødeleder i starten af mødet understreger, at alle de tilstedeværende er velkomne til at stille uddybende spørgsmål løbende.
Eleven skal deltage i statusmødet, såfremt dette er hensigtsmæssigt. For nogle elever er det uhensigtsmæssigt at deltage i mødet, når bekymringerne/udfordringerne diskuteres.
Oftest udleveres samtlige interviewskemaer til alle mødedeltagere, men dette beror en skønssag ift. den individuelle elev.
Mødelederen skriver udtalelserne ind i SoS-skabelonen, som forinden er skrevet op på tavlen. På den måde kan alle tilstedeværende se og huske udtalelserne, og de har dermed også mulighed for at vende tilbage til dem.
De 10 H’er over statusmødet
HVORNÅR? Det aftales på hvert statusmøde, hvornår det næste skal afholdes.
HVEM indkalder? Primær står for at invitere til de halvårlige møder, selvom mødet egentlig er Kommunens opfølgning med os.
HVEM skal med? Altid sagsbehandler og forældre. Fra Basen skal primær, souschef/afdelingsleder og evt. psykolog med. Evt. skal UU-vejleder (altid til 9.-10. klasses elever), ekstern familiebehandler, fritidsindsats, kontaktperson, aflastning, psykiatri eller lign. inviteres med. Ved revisitationsmøde/aftaleforum skal PPR-psykolog også med: I København skal der kun én PPR-psykolog med, men ved elever fra andre kommuner skal både hjemkommunens PPR-psykolog samt PPR fra Østerbro med (afdelingsleder sørger for invitation til PPR Østerbro, men primær orienterer afdelingsleder om at indkalde denne).
HVOR og HVOR LÆNGE? I mødelokale, tjek ledighed. Mødet er som oftest en klokketime, men i nogle sager kan det være nødvendigt med 1 ½ time.
HVAD skal forberedes? Statusrapport sendes 14 dage inden mødet.. NB. Til forældre sendes på intra til andre med sikker mail. Der sendes dagsorden ud i samarbejde med sagsbehandler. SoS udgør dagsorden for vores del, men sagsbehandler kan have behov for at andet bliver sat på dagsordenen. SOS laves inden med elev, forældre og team – dette er primærs ansvar.
HVAD sker der til mødet? Til mødet er primær eller en anden fra Basen mødeleder. Først tages kolonnen ”fungerer” (eleven, Basen, forældre og evt. andre), derefter ”udfordrer” og til sidst ”ønsker at se ske” med ansvarsfordeling. Der kan skrives på tavle eller direkte ind på computer, så forældres og sagsbehandlers kommentarer tilføjes SoS. Husk at holde øje med tiden, den går hurtigt. F.eks. hvis man ønsker at eleven får et fritidsjob, hvem står så for hvad?
Husk at spørge sagsbehandler, om hun/han opdaterer handleplanen og bed om at få den nye tilsendt.
HVAD så bagefter? SoS udgør referatet, som bagefter sendes til alle inkl. adm på afdelingen, der lægger dette ind i elevens mappe. Til forældre sendes på intra til andre med sikker mail.