Mennesker er flokdyr, og vi relaterer os hele tiden til hinanden og fungerer i forhold til hinanden. Vi har brug for at spejle os selv i andres reaktioner og tilbagemeldinger, og gør dette forskelligt, afhængig af hvor tæt forbundet vi er til den enkelte anden. 

Når vi arbejder behandlende eller fagligt med elever på Basen, er det afgørende at være sig dette bevidst. Alle ønsker, og har behov for, at være en del af noget, sammen med nogle andre!  

Det er i kontakten med andre at vores elevers udfordringer bliver synlige, og dermed også her de oplever nederlag og konflikt. Netop derfor har mange også trukket sig fra social omgang med jævnaldrende, og er derfor også utrænet i den kontakt. 

Når vi går til behandlingen/samtalen med den enkelte elev, er det afgørende, at vi er nysgerrige på, hvor i det sociale landskab eleven bliver udfordret. Det kan ex. være i kontakten med jævnaldrende, hvor de sociale spilleregler er svære at aflæse, og hvor misforståelser skaber høj stress/angst. Det kan også være i kontakten til professionelle voksne, hvor tidligere erfaringer med at blive overvældet, ikke hørt eller kravbelastet, kaster skygger over nuværende kontakter. Det kan også være i kontakten til forældre/familie, hvor relationerne er slidte af mange års mistrivsel og konflikt. Uanset hvor i det sociale landskab der er udfordringer, bør vi forstå det som et vindue til at forstå eleven og dennes måde at gå i verden på, samtidig med at vi sammen er på jagt efter andre måder at være i kontakter og relationer på. 

Disse værktøjer er forskellige mulige indgangsvinkler til at være nysgerrige på det relationelle i elevens liv og hverdag. Gennem den nysgerrighed er målet at skabe øget forståelse for dynamikkerne, både hos elevens selv og hos omgivelserne. Første skridt mod forandring er at forstå, hvad problemet er, samt hvor man gerne vil hen.