Med udgangspunkt i den systemiske tænkning, betragter vi barnet som en del af familiens system. Derfor er det væsentligt at forstå familiens samspil og dynamikker, for derved at kunne forstå den enkelte elev bedre.

Et tæt og forpligtende forældresamarbejde, er en forudsætning for at kunne skabe et trygt og udviklende skoleforløb for eleven. En professionel nysgerrighed på forældrenes historier om eleven, kan give os en vigtig viden om hvad eleven mestrer og hvor eleven er udfordret, udenfor Basen. Ved indskrivning afstemmes og sikres kommunikationsform og hyppighed. Det er i denne forbindelse vigtigt med en tæt dialog hvor roller afklares og italesættes, og forventninger mellem Basen og forældrene afstemmes, så vi får afgrænset hvad vi kan og hvad vi ikke kan.

Forældresamarbejdet skal betragtes som en væsentlig del af behandlingsarbejdet. For at skabe udvikling og trivsel for den enkelte elev, er det nødvendigt at få forældrene på banen som aktive og deltagende aktører. Vi skal altså ikke blot holde forældrene orienterede, men så vidt det er muligt, inddrage dem i et tæt samarbejde.

Et godt forældresamarbejde er baseret på tillid, og tager tid at bygge op. Hvis der sker episoder på Basen, som forældrene måske har svært ved at forstå, kan tilliden og samarbejdet blive udfordret. Derfor er en løbende og tæt dialog en forudsætning for et udbytterigt forældresamarbejde, såvel som for opbygning af en tillidsfuld relation. For at kunne skabe udvikling for eleven, er det ligeledes helt essentielt, også at få talt med forældrene om sårbare og vanskelige emner i relation til eleven.

Forældrene kan være usikre når deres barn starter på Basen, hvilket kan medføre et øget behov for kontakt med Basen. Hvis ønsket om kontakt bliver for tidskrævende, er det vigtigt at du inddrager din afdelingsleder og evt. afdelingens psykolog. Forældresamarbejde kan være en krævende proces, der kræver hjælp og støtte. Sparring og løbende rådgivning og vejledning fra kollegaer og afdelingsleder er derfor vigtigt for, at den enkelte medarbejder ikke oplever at stå alene med en vanskelig problemstilling. Det kan f.eks. være en stor støtte, at afdelingslederen sidder med til møder i komplicerede sager.

Hvis et forældresamarbejde bliver vanskeligt, inviteres begge parter samt nærmeste leder til et dialogmøde, for at afklare og blive klogere på skole/hjemsamarbejdet. Det er ikke sikkert at vi vil kunne imødekomme forældrenes ønsker, men vi kan skabe klarhed over hvad Basen kan tilbyde, og fortælle om hvordan vi tilrettelægger elevens behandling og undervisning.

Kontakt med forældre

Al kontakt med forældre, både mail, sms og telefonsamtaler, dokumenteres i Skoleintra på elevens Klasselog. Forsøg på kontakt dokumenteres også.

Som udgangspunkt er der ugentlig kontakt med forældrene, såfremt eleven er under 18 år, eller selv ønsker det. Er eleven over 18, skal vi altid have tilladelse til at kontakte forældrene. Det er vigtigt at afstemme med forældre og afdelingsleder, hvor ofte kontakt findes nødvendigt. Ved kontakt med forældre beskrives eleven bl.a. ud fra følgende aspekter: socialt, trivsel, fagligt, ressourcer/udfordringer og evt. særlige hændelser. Det er ofte godt at give konkrete eksempler.

Hvad kan der tales om:

  • Hverdagen (hvad har man lavet)
  • Fravær
  • Faglighed (hvad har man lavet i de forskellige fag)
  • Trivsel
  • Sociale relationer
  • Ressourcer
  • Konflikter
  • Undervisnings- og behandlingsmål
  • Hvordan går det derhjemme?
  • Hvordan oplever forældrene at barnet har det på Basen?
  • Praktik og tiden efter Basen

Forældrene inddrages ved samarbejde med eksterne samarbejdspartnere, som f.eks. UU-vejledere, sundhedsplejerske o. lign.

Hvis forældrene bor hver for sig, er det vigtigt at være opmærksom på at begge forældre modtager informationer om eleven, såfremt de har fælles forældremyndighed.