Når vi skal mødes, hvad end det er med elever, forældre eller andre professionelle. Er det vigtigt at vi har gjort os det klart, hvad det er vi skal mødes om, hvad din rolle er og hvad du går til mødet med. Dette skal evt. også afstemmes med andre fra samme organisation – din leder, psykologen/familiebehandleren eller lignende kollega. 

Ved at overveje disse spørgsmål, bliver du bedre klædt på til at være skarp på målet med mødet og hvilke budskaber, det er vigtigt for dig at få frem på mødet. 

Når du har gjort dig dine overvejelser, er du meget mere fokuseret og tydelig i kontakten med den anden. 

Fremgangsmåde 

  1. Hvilke tanker og følelser vækker det kommende møde i dig? Er der noget, der går dig på? Noget du gerne ser er anderledes? 
  2. Beskriv 2-4 situationer som præsenterer det, der udfordrer. 
  3. Overvej og noter, hvad du ser af adfærd, der ikke lever op til de værdier/spilleregler som er gældende på Basen/hos dig. 
  4. Hvordan kunne du godt tænke dig at det var, hvad ønsker du skulle ske? Kan du stille krav, eller blot opfordre til ændring? – Hvad er konsekvensen for dig, hvis der ikke sker en ændring?