Uplanlagte samtaler kan både være dem der finder sted fordi en elev står i døråbningen og beder om at tale med dig, eller det kan være når din telefon ringer. 

Når en samtale er uplanlagt, kan det være godt at have en ’skabelon’ at arbejde sig ind i samtalen efter. Det er netop det, dette værktøj er. 

Husk altid at benytte empatisk lytning og oversættelse. Nogle gange skaber den form for forståelse og omsorg alene luft nok hos forælderen, til at vedkommende selv finder frem til en løsning.  

I begge tilfælde er følgende indledende overvejelser vigtige: 

Fremgangsmåde 

  1. Har jeg den fornødne tid og ro til at tale/tage telefonen? 
  2. Hvis ja, så start med at opridse rammen ”Hej, jeg er lige nødt til at se på uret – ved du hvad, jeg har lige 5 minutter, skal vi bruge dem, eller skal vi aftale et tidspunkt hvor jeg har bedre tid? Hvis nej – ”Jeg er desværre lige på vej til et møde/anden samtale. Må jeg fange dig bagefter, så vi kan finde et tidspunkt hvor jeg kan være helt til stede i samtalen med dig?”/ lad telefonen ringe og ring tilbage når du har tid. Send da gerne en sms med et forslag til, hvornår I kan tales ved.  
  3. Find ud af om problemstillingen handler om nutid eller fremtid, dernæst om problemstillingen er konkret eller diffus.