Det er ikke kun når der er tale om selvmordstanker at en nødplan kan være gavnlig. Det kan være gavnligt for alle vores elever, at vi har en nødplan udarbejdet for og med dem. Dette for at sikre at vi har afstemt med eleven, hvad vi skal gøre, hvis vedkommende får det dårligt.
Nogle elever reagerer udad, mens andre trækker sig ind i sig selv, når de bliver overbelastede. I så tilfælde kan de have behov for ikke at skulle tage stilling til noget, men mærke at vi voksne ved hvad de har behov for. Derfor er det godt at have taget en sådan snak med dem, når de er ovenpå.
Fremgangsmåde
- Afstem med eleven, hvorfor du gerne vil lave en nødplan.
- Spørg ind til, hvordan man kan se på eleven at han/hun får det dårligt – beskriv adfærd, mimik, sprog mv. Hvilke tegn skal vi være opmærksomme på?
- Hvad har eleven behov for fra omgivelserne?
- Hvor skal vedkommende være?
- Hvad kan man sige/ikke sige?
- Hvad kan man gøre/ikke gøre?
- Hvem skal kontaktes?
- Hvad kan der evt. afledes med?