Tanker kan være rigtig svære at styre. Det kræver en bevidsthed og et overskud, som vores elever kan have svært ved at mønstre. Når vi er stressede, er vores hjerner overbelastede, og tankestrømmene kan blive ustrukturerede og overvældende. Der kan komme et overvældende fokus på negative tanker, som kan køre i ring og blive selvforstærkende. Figurativt kan tankemylder beskrives således: Man har en flaske, hvori der er sand i bunden og vand ovenover. Hvis du ryster flasken, bliver vandet uklart. Sådan er det også med tankemylder. Så er det nødvendigt at man sætter flasken ned et øjeblik, så sandet kan falde til bunden. 

Når man har mistet overblikket, kan det være en god ide at skrive tankerne ned, for derved at pause strømmen af tankemylder. En måde at skabe overblik over tanker, er ved at arbejde med at opdele dem i: gode, neutrale og negative. Vi vil rigtig gerne have mange gode og neutrale tanker, mens de negative gerne må begrænses. 

Det er forskelligt, hvordan den enkelte elev håndterer negative tanker. Nogle kan modsige dem, andre kan lade sig aflede af musik, computerspil eller samtale med andre, mens andre igen kan få dem på afstand ved at motionere mv. 

Første skridt handler om at blive sig bevidst om, om der er en overrepræsentation af negative tanker, så den bevidste del af ens hjerne, kan hjælpe med at styre den mere intuitive og automatiske del, som kan få de negative tanker til at køre i ring. 

Fremgangsmåde

  1. Vær nysgerrig på, hvad der er gode tanker for eleven. Find flere eksempler og skriv dem ind i feltet. Nogle gange kan det være vanskeligt for eleven at finde eksempler, eller forstå formålet. Her kan det være gavnligt at tilbyde eleven eksempler fra sig selv – måske endda lave en udgave for sig selv? 
  2. Vær nysgerrig på, hvad der er neutrale tanker for eleven. Find flere eksempler og skriv dem ind i feltet. 
  3. Spørg ind til negative tanker – hvad kan det være for eleven – skriv gerne flere eksempler ned. 
  4. Brug god tid på at være nysgerrig på ’Kan jeg gøre noget ved det?’: hvilke strategier har eleven nu, og hvordan virker de? 
  5. Vær nysgerrig på om det virker tilstrækkeligt for eleven, eller om han/hun godt kunne tænke sig at øve sig i andre måder at håndtere sit tankemylder på. 

Hvis ja: 

  1. Øv vejrtrækningsøvelser (træk vejret i firkanter; træk vejret så hånden på maven hæver og sænker sig). 
  2. Øv ’skifte fokus’ – (tænk på 3 ting, du er taknemmelig over; tæl alle de grønne, runde, firkantede ting i rummet; lyt til musik; gå en tur). Det handler om enten at komme over i den bevidste/kontrollerede del af hjernen, eller ned i kroppen og væk fra tanker – og få ro på trusselsystemet.