Der skal hver måned laves 3 individuelle behandlingsmål for hver enkelt elev: et fagligt, et socialt og et personligt. Disse behandlings- og undervisningsmål skal understøtte de langsigtede mål og aftaler, der er lavet ved indskrivningsmødet ud fra den kommunale Handleplan, og som er nedskrevet i indledende behandlingsplan eller revideret i de halvårlige behandlingsplaner = statusrapporter.

Behandlingsmålene bør laves i samarbejde med eleven. Hvis dette ikke er muligt, skal de dog fremlægges for eleven. Behandlingsmålene bliver sparret omkring med psykolog eller afdelingsleder.

Alle behandlingsmål laves ud fra SMARTE-modellen.

Tjekliste for SMARTE-mål:

Når du har lavet dit mål, kan du spørge dig selv: Er det (S)pecifikt? Er det (M)ålbart? Er det (A)ttraktivt)? Er det (R)ealistisk? Er det (T)idsbestemt? Er det (E)valuerbart?

Hvad:

Behandlingsmål:

  • Fokus på elevens personlige, faglige og sociale udvikling
  • Specifikke, målbare, attraktive, realistiske, tidsbestemte og evaluerbare mål.
  • Tager udgangspunkt i de mål der er beskrevet i elevens aktuelle behandlingsplan/statusrapport.
  • Ved indledende behandlingsplan udarbejdes langsigtede og kortsigtede mål ud fra de udfordringer eleven har beskrevet i sagsakter og ved samtale med forældre og sagsbehandler. De første mål valideres af afdelingens psykolog.
  • Der beskrives ved hvert mål et middel til at opnå målet.
Hvornår:

Behandlingsmål tages løbende op ved primærtid i samarbejde mellem elev og dennes primær. De pågældende mål revideres hver måned og løbende opstilles der nye mål.

  • Hvordan går det med målene?
  • Er nogle af målene indfriet?
  • Skal der opstilles nye mål?
  • Skal nogle mål brydes ned til mindre mål, hvis de eksisterende er for svære at nå?
Hvorfor:
  • Lovgivning kræver at opstillede mål kan dokumenteres
  • Støtter eleverne videre i zonen for nærmeste udvikling
  • Det giver tydelighed og overskuelighed for eleven, omkring hvad der skal være fokus på i kommende måned.
  • Evt. kan man overveje, om det er et mål, der kan hænges synligt ved elevens plads.
  • Al personale har overblik over hvilke mål den enkelte elev arbejder med ved at kunne orientere sig i elevens mappe eller ved elevgennemgang på p-møder/teammøder.
  • Hvis man som lærer ikke kender de pågældende mål for de elever man omgås dagligt, kan man komme til at stille for høje eller små
Hvor:
  • Alle mål skrives ind i elevens månedsstatus, der sendes månedligt til sagsbehandler.
  • Lægges i elevens mappe på SkoleIntra.
  • Det er også en god idé at gøre elevens mål synlige for eleven, enten ved elevens plads, i en logbog eller på et stykke papir som eleven kan få udleveret, alt efter personfølsomhed.
Eksempel på behandlingsmål
For hvert behandlingsmål skal der skrives: 
  • Langsigtet mål (disse understøttes i indledende behandlingsplan og handleplansmål)
  • Kortsigtet SMARTE mål.
  • Middel til at opnå mål.