Når vi skal arbejde med vores egne tanker og handlemønstre, er det super relevant at benytte et sprogbrug, hvor vi får adskilt personen og problemet. 

Eleven er ikke sit problem, det er problemet der har fået magten over eleven. Ved at arbejde med at adskille de to, bliver det muligt for eleven at ‘tage kampen op’ sammen med andre mod problemet. Det giver også et håb til eleven om, at vedkommende kan blive fri for problemet, og at der er en fremtid uden. 

Eksternalisering stammer fra den narrative teori, og er en afgørende del af en narrativ tilgang til behandling og terapi. 

Fremgangsmåde

  1. Giv problemet et navn – hvad skal den kaldes – lad eleven selv finde et. 
  2. Undersøg hvornår og hvor ofte problemet er på spil? 
  3. Hvad vil problemet opnå? 
  4. Hvordan har du det før og efter problemet har været på spil? 
  5. Hvornår kan du tage kontrollen over problemet? Og hvordan? 
  6. Skriv ned og vær herefter opmærksom på at bruge det valgte navn når I taler om problemet. 
  7. Vær også opmærksom på, at undersøge, hvordan eleven kan overvinde/undertrykke problemet, og om det bliver mere tydeligt med tiden – skriv da gerne flere eksempler på papiret.