Miljøterapi - Behandling på Basen
En gennemgående metode på Basen er den miljøterapeutiske behandling. Miljøterapi er historisk set udviklet som en metode, der fordrede bedre trivsel og psykiatrisk bedring hos patienter i psykiatrien.
Dagbehandling på Basen er tilrettelagt miljøterapeutisk, hvilket betyder at behandlingen foregår i et særlig tilrettelagt miljø. Miljøet er systematisk og gennemtænkt ift. sociale, psykologiske og fysiske betingelser for at kunne imødekomme både individets og gruppens behov og for at kunne fremme alles muligheder for læring, mestring og personligt ansvar. Dette for bl.a. at hjælpe eleverne til at udvikle strategier til at tackle og håndtere deres individuelle udfordringer, i et tempo som er tilpasset den enkelte. Dette kan f.eks. indebære at eleven hjælpes til at udvikle strategier til at indgå i sociale fællesskaber, til at håndtere individuelle udfordringer eller at komme tilbage til en hverdag hvor man fungerer i skolen.
En systematisk og gennemtænkt tilrettelæggelse af miljøets psykologiske, sociale og fysiske betingelser i forhold til individets og gruppens behov. Hensigten med dette er at fremme deres muligheder for læring, mestring og personligt ansvar.
Det er beskrevet ud fra en række undersøgelser (jf. Jørgensen og Rosenberg 1998), at psykiatriske patienter gør bedst fremskridt i miljøer som er/har:
- støttende og accepterende
- relativt stimuli begrænsede – især indledningsvist i behandlingen
- har et positivt syn på psykosociale interventioner
- en praktisk jordnær problemløsende orientering
- et optimistisk og aktivt engageret personale
- afgrænsede sociale grupper med øvrige jævnaldrende
Miljøterapi er beskrevet som en ”systematisk og gennemtænkt tilrettelæggelse af miljøets psykologiske, sociale og fysiske betingelser i forhold til både individets og gruppens behov. Hensigten med dette er at fremme deres muligheder for læring, mestring og personligt ansvar” (E. Larsen & B. Selnes 1983).
Hvad gør et miljø terapeutisk
Målet med det miljøterapeutisk arbejde er at skabe et trygt og terapeutisk miljø for den unge, hvor de unge kan eksponeres og opøve sociale færdigheder. Et miljø hvor omgivelserne og aktiviteterne er tilrettelagt og bliver udført, så børnene/de unge har mulighed for:
- at udvikle sig positivt ved at blive stressreduceret og få en pause for deres belastninger.
- få forståelse om egen tilstand og opnå nye færdigheder i at mestre sin sygdom (psykoedukation og kognitive mestringsstrategier)
Miljøterapi på Basen
Miljøterapi på Basen er alt det vi gør, når vi samtænker de små faktorer, der udgør helheden i det miljø eleverne indgår i. Dvs. at alle strukturer i form af skemaer og anden forudsigelighed, de fysiske rammer, de sociale relationer imellem eleverne og imellem elev-voksen samt de psykologiske faktorer, der arbejdes med igennem behandlingsværktøjer eller primærsamtaler, har en vigtig betydning i den miljøterapeutiske behandling.
Principper for miljøterapeutisk behandling på Basen
- Behandlingsmiljøet er detaljeret planlagt og velovervejet (Time, Task, Territory/De 10 H’er)
- Klar rolleafklaring ift. hvem gør hvad.
- Relationer er den primære drivkraft for at skabe forandring.
- Tværfaglige teams understøtter behandlingsarbejdet.
- Psykoedukation ift. mestringsstrategier til at træne sociale færdigheder i miljøet.
- SMARTE behandlingsmål – hvad arbejdes der henimod (eleverne involveres).
- Familier/pårørende er involveret i behandlingen, hvor det er muligt.
- Eksponering i et trygt miljø.
- De fysiske rammers funktionalitet, æstetiske og sanselighed er er velovervejet og velbegrundet.
Personalet arbejder miljøterapeutisk når
- De bevidst udnytter de terapeutiske (behandlingsmæssige) muligheder, der findes i miljøet.
- De tilrettelægger miljø ud fra barnets/de unges aktuelle funktionsniveau, så der kan skabes succeser for barnet/den unge.
- Roller imellem kollegaer er afstemt og gennemtænkt – f.eks. imellem alle der er til stede i klassen.
Når vi tilrettelægger miljøterapeutiske indsatser og interventioner skal vi have følgende for øje
- Aktiviteten er velbegrundet – vi ved hvorfor aktiviteten er ”på programmet”.
- Selve aktiviteten og overgange imellem aktiviteterne er velovervejede og eleverne er velforberedte på, hvad der skal ske, med hvem, hvordan mv. (de 10 H’er).
- Vi har taget højde for elevernes individuelle behov og funktionsniveau.
- Vi har taget højde for, at der er den nødvendige professionelle ekspertise til stede. Rollebevidsthed.
- Aktiviteten skaber rum for at udvikle sociale færdigheder og inklusion i meningsfulde fællesskaber for børnene/de unge.
- Professionelle viser rummelighed, respekt og nysgerrighed for de unge i aktiviteten.
Miljøterapi som metode - 4 dimensioner
Det sociale fundament
- Relationer – både til andre unge i miljøet og det miljøterapeutiske personale (behandler/underviser)
- Nærvær og oprigtig interesse
- Relationen til afdelingslederen, sagsbehandleren, psykologen, familien og andre, der er en del af samarbejdet og dermed behandlingen er også et vigtigt fundament
Det psykiske fundament
- Tryg base til at turde afprøve nye mestringsstrategier der evt. er afprøvet i primærtid først
- Eksponering ift. at være i ubehag med trygge relationer
- Målrettet arbejde imod konkrete behandlingsmål
Det fysiske fundament
Fysiske rammer:
- Omgivelserne er hyggelige, hjemlige, indbydende og skaber ro.
- Struktur og faste rammer:
- Fast og forudsigelig struktur og rytme, eftersom de regelmæssige aktiviteter i hverdagen er med til at skabe grundlag for et trygt fundament for behandlingsarbejdet og den unges udvikling.
- Stabiliserende modvægt til en evt. indre uro og svære følelsesliv.