Statusrapporter skrives og indsendes senest 14 dage inden statusmødet afholdes.
Statusrapporten er vores halvårlige behandlingsplaner og bygger derfor videre på den indledende behandlingsplan, som psykologen på afdelingen udarbejdede. Den beskriver den udvikling der er sket over de sidste seks måneder med beskrivelser og vurderinger af den personlig, sociale og faglige udvikling under hvad der fungerer og udfordrer samt hvad vi ønsker se ske med fokus på middel til målet. Statusrapporten evaluerer på den forudgående periodes behandlingsmål. Ligeledes beskrives den kommende periodes progressionsplan med en måltrappe.
Elevens primær har ansvaret for at skrive rapporten, men det er vigtigt at inddrage kollegaer og behandlingsteam, så det ikke er den individuelle medarbejders syn på eleven der beskrives.
Signs of Safety metoden benyttes ved interviews af forældre, kontaktpersoner, sagsbehandler og teamet inden statusmødet.
Statusrapportens indhold
Generel beskrivelse
Aftaler fra sidste statusmøde
Aktuelle kommunale handleplansmål
Kortsigtede behandlingsmål for perioden
Fremmøde i perioden
Evaluering af behandlingsmål (Signs of safety) (Basens perspektiv)
- Fungerer
- Udfordrer
- Ønsker se ske + middel til målet
Skabeloner til Statusrapporter for de respektive klassetrin findes i Værktøjskassen under fanen Statusrapporter. Her finder du både skabeloner med hjælpetekst og eksempel for uddybning.
VIGTIGT
Støttetekst i lysegrå skal slettes. Teksten skal udelukkende ses som inspiration eller hjælpetekst.
Fokusområder
I nedenstående kan du hente inspiration til at beskrive den personlige og sociale udvikling.
Personlig beskrivelse
- Fremtoning: Udseende, stemningsleje, holdning, særlige bevægelser (tics), aktiv eller passiv fremtoning.
- Motivation: Belønning, tid, konkurrence, interesser etc.
- Taktilt: Hvordan eleven reagerer på berøring af forskellig slags.
- Auditivt: Hvordan eleven reagerer på lyd, støj, larm, råb, musik.
- Visuelt: Brugen af blikket, arbejde med flere stimuli ad gangen etc.
- Ordforståelse: Begrebsforståelse, auditiv spændvidde, abstrakt/konkret forståelse.
- Elevens interesser og styrkesider.
Social beskrivelse
- Overholdelse af regler og aftaler
- Årsag-virknings forståelse
- Frokosten
- Fællesundervisning
- Informerer/fortæller andre om oplevelser
- Opfordrer andre til at fortælle
- Spiller med andre: brætspil, computer
- Tolerance
- Hjælpsom
- Hensyntagen
- Kan sortere tilbud – kan sige nej
- Kammerater, kammerater af samme køn/blandet/andet, ældre/yngre
- Nuanceret
- Enerådig
- Perspektivtagende
- Lærer af erfaringer, etc.
Selvstændighed
- Kan overholde aftaler
- Kan selvstændigt gå i gang med en opgave og arbejde selvstændigt
- Kan transportere sig selv
- Initiativ
- Kan bede om relevant hjælp etc.
Støttesystemer
- Afskærmning
- Visualisering, skemaer
- Arbejdsskemaer
- Områder
- Ændringer/skift
- Omfang af støtte
- Verbale anvisninger etc.
Egenomsorg
- Hygiejne, påklædning
- Orden omkring sig
- Bevidst om egne fysiske behov (søvn, sult mm.) etc.
Interesser
- Særligt interesseområde
- Ønsker om interesser
- Fleksibilitet ift. interesser
- Interessefællesskaber
- Hvor meget fylder interessen
- Kan fokus flyttes
Selvværd/selvforståelse
- Socialt
- Fagligt
- Motorisk
- Hvordan udtrykkes følelser; vrede, glæde, bedrøvelse, angst
- Reaktion på; skuffelser, frustration, ros, anvisninger, irettesættelser etc.
- Hvad ved den unge om sig selv
- Kompenserende strategier, tilbagetrækning, stress etc.
Kommunikation
- Øjenkontakt
- Nærvær
- Turn-taking (kan vente på tur, ved hvornår man byder ind)
- Opmærksom på indhold og kontekst
- Evne til at indlede, opretholde og afvikle en samtale etc.
Samspil
- Kontaktformer, en-til-en, kontakter andre jævnaldrende, kontaktvarighed, vanskeligheder i forbindelse med kontakt
- Undgår andre, er tilskuer til andres samvær
- Deltager i socialt samvær, er leder/medleder, er parat til at give og modtage, til at delagtiggøre andre i sine ideer, fortrukken, drillende, drillet, alene, udholdende.
Elevrapport (den faglige progression)
Sammen med statusrapporten sendes seneste elevrapport.
Denne beskrivelse er under udarbejdelse. Kontakt Marie-Louise på msc@basen.dk foren beskrivelse af elevrapporten.