Skemaet, Nye Handlinger, fra KAT-kassen har til formål at hjælpe elever og studerende til større selvforståelse, både ift. forståelse for egne og andres behov og motiver, og ift. sociale relationer og venskaber.
Med Nye handlinger-skemaet kan man f.eks. afdække sammenhængen mellem elevens handling og de bagvedliggende tanker og følelser, eksempelvis negative automatiske tanker.
Når der er udfyldt flere skemaer, kan de anvendes til at afdække et mønster i en persons tænkning, og tydeliggøre de bagvedliggende grundtanker.
Nye handlinger-skemaet fungerer som et samtaleredskab sammensat af en række elementer, der kan bruges enkeltvis eller samlet. Det er ligeledes et behandlingsværktøj som tager udgangspunkt i opklaring og samtidig rummer en løsningsorienteret proces.
Vejledning
Skemaet er delt op i to dele: første del handler om at tage udgangspunkt i en given situation og sammen med eleven afklare hvilke tanker, følelser og sansninger der opstod, og herefter hvilke handlinger der opstod på baggrund heraf.
Nedenfor ses skemaets første del, med en vejledning til at udfylde det. Elev og underviser udfylder skemaet sammen, og det er udelukkende elevens egne ord der skrives ned.
I den anden del tager man udgangspunkt i den nye strategi, og afdækker sammen med eleven nye tankemønstre og handlinger. Øvelsen stiller krav til erfaringsdannelse og forestillingsevnen, hvilket nogle elever måske kan have udfordringer med.
Nye handlinger-skemaet er et simpelt værktøj, som også kan laves med papir og blyant, og ikke kræver videre forberedelse. Man kan ligeledes tilpasse det til den enkelte elev, ved at justere skrivemængden, tegninger, den visuelle støtte mv.