Godt og dårligt skemaet kan anvendes til, i samarbejde med eleven, at undersøge hvordan eleven oplever sit liv lige nu, og kan udgøre et godt udgangspunkt for at åbne op for en samtale.
Vejledning
Indledningsvis skriver eleven gode og dårlige ting ved skole og fritid (hjemmet, hobbies mv.) ned i skemaet (eller eleven fortæller om gode/dårlige ting, og underviseren skriver dem ind i skemaet).
Det udfyldte ark kan herefter fungere som dagsorden for den videre samtale.
Underviseren spørger ind til de forskellige punkter og forsøger i det hele taget at leve sig ind i, hvordan eleven oplever sin situation lige nu.
Du kan hente Godt og dårligt skemaet her.
Eksempel på udfyldt godt og dårligt skema:
Inspiration til opfølgende samtale om Godt og dårligt skemaet
Det udfyldte skema kan fungere som dagsorden for den videre samtale. Forsøg at leve dig ind i, hvordan eleven oplever sit liv lige nu. Stil åbne spørgsmål til hver enkelt boble og start oppefra på arket, f.eks.:
‘Du har skrevet fest, prøv at fortælle lidt mere om det.’
Stil evt. uddybende spørgsmål. Bor ikke efter problemer, eleven ikke selv tager op. Er du i tvivl, om du skal spørge mere, så sig:
‘Er der mere, du har lyst til at fortælle?’
Er eleven tilfreds?
Når du har spurgt til de enkelte bobler på arket, så spørg:
‘Er du tilfreds med det, sådan som det ser ud, eller var der noget, du kunne ønske dig anderledes?’
‘Er der noget, du drømmer om at have oppe i den gode ende af arket, som ikke er der?’
‘Hvad med den nederste del af arket?’
‘Er det alt sammen noget, du må leve med, eller tror du, noget af det kunne ændres?’
Hvor motiveret er eleven?
Hvis eleven har mod på at arbejde med ændringer, så stil spørgsmålstegn ved det:
‘Mener du det?’
‘Hvor vigtigt er det for dig?’
‘Hvad er det præcis, du gerne vil opnå?’
Evaluering af samtalen.
Afslut med at spørge:
‘Hvordan har det været at tale om dit liv på denne måde?’