Ofte kan den tid vi har til primærsamtaler løbe lidt ud i sandet. Både fordi det kræver tid at være forberedt til hvad de 45 minutter skal bruges på, og fordi elevens dagsform kan være meget svingende. Hvad der var meningsfuldt den ene uge, er det ikke nødvendigvis den næste.
Formålet med at have en dagsorden er, at sikre at man når det væsentlige. Der er mange emner der skal rundes på kort tid, og meget af det kan kræve indledende motivationsarbejde omkring mål og aktiviteter.
Denne dagsorden er et forslag, og kan ændres afhængig af hvad der giver mening. Det vigtigste er at der bliver lavet en afstemning med eleven om, hvad de 45 minutter skal bruges på, så det bliver meningsfuldt.
Fremgangsmåde
- Forsøg at afholde primærtid på det samme tidspunkt hver uge, så det kolliderer mindst muligt med andre aktiviteter, eleven er motiveret for at deltage i.
- Aftale med eleven, hvilke punkter der giver mening for dig og for ham/hende at bruge tiden på – det kan variere fra samtale til samtale.
- Skriv dagsorden op, så begge kan se den.
- Kryds af, som I kommer listen igennem.
- Evaluer til sidst på formen og meningsfuldheden.