ADHD

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) betragtes som en neuropsykiatrisk lidelse, dvs. en lidelse i hjernen (Caye A et al., 2016).

Hyperaktivitet og/eller indre rastløshed, impulsive handlinger og problemer med opmærksomhed og koncentration. Det er nogle af de centrale symptomer, børn, unge og voksne kan opleve, hvis de lider af ADHD. Børn og unge med ADHD har desuden ofte svært ved at regulere deres adfærd i forhold til den situation, de er i. Vanskelighederne for den enkelte præges af symptomernes sværhedsgrad, men også af de ydre betingelser igennem livet. Noget er fælles for mennesker med ADHD, men meget er forskelligt.

De fleste der har en ADHD-diagnose har også andre vanskeligheder. Det gælder både tillægsdiagnoser og forskellige sociale og psykiske vanskeligheder. Undersøgelser tyder faktisk på, at ca. 85% af børn med ADHD har mindst én anden diagnose eller en form for tillægsvanskelighed, mens ca. 60% har mindst to. ADHD kan desuden være arveligt.

ADHD diagnosen er karakteriseret ved tre kernesymptomer; opmærksomhedsvanskeligheder, hyperaktivitet og impulsivitet

 

Opmærksomhedsvanskeligheder kan bl.a. vise ved, at barnet eller den unge med ADHD:

  • sjusker eller overser detaljer
  • har vanskeligt ved at bevare koncentrationen om en opgave eller en fritidsaktivitet
  • ikke synes at høre efter, hvad man siger
  • ofte ikke opfatter instruktioner
  • har svært ved at planlægge og gennemføre aktiviteter og opgaver
  • helst undgår opgaver, der kræver længere tids koncentration eller er rutineprægede
  • ofte glemmer eller mister sine ejendele
  • let bliver distraheret af uvedkommende ting
  • er glemsom i det daglige

Hyperaktivitet kan blandt andet vise sig ved, at barnet eller den unge med ADHD:

  • ingen ro har i hænder eller fødder, sidder uroligt på stolen, skifter stilling hele tiden
  • har svært ved at blive siddende på sin plads f.eks. i skolen eller på arbejdet
  • har vanskeligt ved at lege eller arbejde stille og roligt
  • ofte synes at være i gang – kan virke lidt ”hyper”
  • snakker overdrevent meget

Impulsiviteten kan blandt andet vise sig ved, at barnet eller den unge med ADHD:

  • ofte svarer, inden et spørgsmål er stillet færdigt
  • har svært ved at vente på sin tur
  • har en tendens til at afbryde andre eller bryde ind i andres aktiviteter
ADD

Betegnelsen ADD anvendes om den form for ADHD, hvor hyperaktiviteten er fraværende eller ikke så synlig, og er også kendt som ”den stille ADHD”.

Der diagnosticeres flest drenge med ADHD, hvorimod der er en mere ligelig fordeling mellem de to køn, når det handler om ADD – dog med et lille flertal af piger og kvinder.

Mennesker med ADD er mere stille og rolige i deres fremtræden, end mennesker med ADHD og hyperaktivitet/impulsivitet. De skaber måske ikke så mange konflikter og forstyrrer måske ikke undervisningen, og det er derfor sværere for andre at få øje på deres vanskeligheder. Derfor får mange ikke stillet diagnosen ADD, før de er unge eller voksne.

Det betyder imidlertid ikke, at de ikke har haft vanskeligheder allerede som børn. De fortæller ofte, at de altid har følt sig anderledes, de har bare ikke vidst hvorfor. Folk omkring dem har måske set dem som stille, generte, dovne, mindre begavede eller indadvendte. Derfor kæmper mange med en uopdaget ADD med en negativ selvfølelse af at være uduelige og med et ofte lavt selvværd.

Frem for den motoriske, synlige rastløshed og hyperaktivitet, der optræder i forbindelse med ADHD, vil mennesker med ADD ofte opleve en mental/tankemæssig hyperaktivitet. Dvs. at de har en uro og en rastløshed, men den er indre og mere usynlig. De har måske mange opmærksomhedskrævende tanker eller et konstant tankemylder, som ud over lav koncentration kan medføre søvnbesvær, ”en kort lunte” eller en vis indelukkethed i sociale situationer.

Mennesker med ADD har primært vanskeligheder med at være opmærksomme og koncentrerede og dermed også med at opretholde et passende tempo og energiniveau i dagligdagen.

Krav og forventninger, som er svære for mennesker med ADD at håndtere:

  • Skabe overblik, tænke frem og tilbage over tid
  • Motivere sig selv eller tage initiativ til at udføre opgaver
  • Planlægge, koordinere og gennemføre aktiviteter
  • Omstille sig hurtigt til forandringer
  • Agere ansvarligt ved at træffe fornuftige beslutninger
Basens behandlingsmæssige tilgang til børn og unge med ADHD

Hvor elevgruppen på Basen tidligere var karakteriseret ved primært at bestå af børn og unge med udadreagerende adfærd, herunder ADHD, er elevbilledet i dag i høj grad kendetegnet ved børn og unge med en mere introvert adfærd. For de af vores elever der har ADHD, anvender vi særligt Low Arousal og struktur i behandlingsarbejdet.

Børn og unge med ADHD kan have meget forskellige behov for pædagogisk støtte, og det er derfor underviserens opgave at undersøge, hvad der er særlig svært for den enkelte. Nogle børn/unge kan have behov for afskærmning i forhold til de andre i klassen, og andre kan have behov for at kunne støtte sig til visuelle hjælpemidler i form af skemaer eller lignende.

Ofte kan børn og unge med ADHD have stor gavn af at arbejde i kortere, afgrænsede perioder med mulighed for pause. Sammen med barnet/den unge må læreren finde ud af, hvordan forholdet mellem pauser og arbejdsperioder skal være.

Pædagogiske redskaber/værktøjer

Dimseting/tangles kan være en god hjælp til eleven, til at holde fokus, bevare koncentrationen og finde indre ro.

Nogle leger med en kuglepen, andre tegner krusseduller, lytter til musik, tygger tyggegummi, vipper på en stol eller gør andre ting, der hjælper os til at holde fokus. Fælles for dem alle er, at vi gør det uden at tænke nærmere over det. Det er ofte i situationer, hvor vi enten keder os, er understimulerede, trætte eller lignende, og det viser sig rent faktisk, at vi langt bedre kan koncentrere os og holde hjernen vågen, når vi stimulerer kroppen fysisk.

 

Links og videre læsning

ADHD-foreningen

Hvad er ADD?

Behandling af ADHD/ADD hos børn, unge og voksne

Hjælpemidler til ADHD