En konfliktnedtrappende metode til at undgå sensorisk og følelsesmæssig overstimulering.

Historisk rids

Andrew McDonnell udviklede Low Arousal metoden, da han i sit arbejde i 1980’erne på specialinstitutioner oplevede, at de ansatte blev undervist i konflikthåndtering, der ofte optrappede konflikter med eleverne. Low Arousal tilgangen bygger på en grundtanke omkring problemskabende adfærd, der har afsæt i konfliktnedtrapning og undgåelse af vold.

Oprindeligt blev tilgangen anvendt til elever diagnosticeret inden for autismespektret, men i dag anvendes den mere bredt, blandt andet inden for ADHD, udviklingshæmning og Nonverbal Learning Disorder.

Teorien bag

Teorien bag Low Arousal læner sig op ad Ross Greenes sætning: ”Børn, der kan opføre sig ordentligt, gør det”, hvor elevens adfærd betragtes som et resultat af, at eleven ikke kan se andre handlemuligheder i en given situation. Dette kan eksempelvis være fordi der stilles for høje krav til eleven, at der er manglende overblik over en situation, eller at eleven overvældes af sanser/følelser eller angst. Konfliktfyldt adfærd anses som elevens måde at kommunikere at der er stillet krav, der i den givne situation er uoverkommelige for eleven.

I Low Arousal tilgangen anses konfliktfyldt adfærd dermed ikke, som afstedkommet af ond vilje fra elevens side. Den voksne har således ansvaret for at aflæse eleven og sætte sig ind i elevens situation – for derved at kunne støtte eleven gennem sin frustration. Dermed berører Low Arousal tilgangen også den voksnes indre følelsesmæssige tilstand, idet en voksen, bedst kan hjælpe et barn gennem en stresset og frustrerende situation, ved selv at være følelsesmæssigt centreret. Ro smitter, og den voksnes ro er med til at berolige et barn, hvis nervesystem er i et såkaldt alarmberedskab, hvor arousal-niveauet er højt

Centrale begreber

Kravsætning

Kravsætningen til eleverne tilpasses individuelt, under hensyntagen til elevens kognitive funktioner og eventuelle sanseforstyrrelser. I en potentiel konfliktsituation nedbringes kravene til eleven.

Arousal-triggere

I Low Arousal tilgangen er der en øget opmærksomhed på de kontaktformer, der kan øge et barns arousal-niveau uhensigtsmæssigt. Dette kan for eksempel være direkte øjenkontakt og berøring.

Selvbevidsthed

De voksne omkring eleven er bevidste om eget indre følelsesliv samt hvordan dette projiceres i samspillet med eleven. Herunder den voksnes verbale og nonverbale kommunikation såsom kropssprog og intonation, og hvorledes disse påvirker eleven i en given situation.

Sådan bruges det på Basen

På Basen arbejder vi på at være proaktive i forhold til elevens behov, således at elevens stresstolerance ikke overskrides. På Basen tilpasses kravene den enkelte elev. Dette kan for eksempel være ved, at en elev får lagt pauser ind i løbet af dagen, har mulighed for at trække sig til et andet lokale eller er på et nedsat skema. Samarbejdet med forældrene er her vigtigt, f.eks. kan forældrene give besked om, at det har været en vanskelig morgen og at eleven har behov for at kunne sætte sig alene fra morgenstunden eller at kravene til eleven den givne dag skal nedjusteres. Endvidere er medarbejderne på Basen opmærksomme på at respektere elevens grænser i forhold til øjenkontakt og berøring. På Basen har vi ofte elever, hvor denne form for kontakt kan være yderst grænseoverskridende. I praksis oplever vi på Basen, at dette ofte medvirker til at forebygge eskalering af situationer, der har potentiale for at udvikle sig til voldsomme konflikter.

Medarbejdere omkring eleven modtager supervision ved eksterne psykologer og sparring med Basens egne psykologer. Derudover er der en kultur omkring kollegial åbenhed i forhold til egen selvbevidsthed og praksis omkring eleverne.

Case

En elev havde ikke taget sin medicin og var blevet psykotisk. Hun var efterlyst af politiet da hun dukkede op på Basen. Der opstod tumult blandt de resterende elever som blev utrygge ved situationen. Elevens primær og en anden underviser ydede psykisk førstehjælp til den psykotiske elev. De resterende undervisere beroligede de andre elever og lod dem stille spørgsmål til episoden. De manede til rolighed og opretholdte strukturen – og netop dette, er det essentielle i arbejdet med Low Arousal.