STRUKTUR – Hvorfor?

  • Strukturens forudsigelighed er stressreducerende
  • Strukturen kan sikre, at der i løbet af en dag er både op- og nedregulerende aktiviteter
  • Strukturen tilbyder forberedelse ift. skift, hvilket kan betyde færre konflikter
  • Strukturen gør det muligt for eleven at nå sine fagfaglige opgaver
  • Strukturen kan give fællesskab i familien

STRUKTUR – Hvordan?

Tidsstruktur: skema med faste tider, der giver ydre struktur

Fordele

  • høj grad af fast struktur
  • der er ikke krav om, at opgaver skal gøres færdige
  • giver forældrene mandat til skift i aktivitet
  • fungerer godt til yngre børn og børn inden for autismespektret

Ulemper

  • der vil nemt komme afvigelser
  • gennemgribende for hele familien
  • et skema kan virke som et krav
  • forældrene skal have ressourcerne til at opretholde et skema og til at håndtere afvigelserne

Tænk over

  • detaljeringsgraden fx timer eller minutter, specifikke opgaver under fag, hvad der spises til frokost, hvad betyder ”pause” eller ”udenfor”, skal weekenden i skema også?
  • skal skemaet være det samme hver dag?
  • er det en mulighed med belønninger?
  • kan eleven være med til at lave sit skema?

Opgavestruktur: opgaver uden faste tider, der fordrer indre struktur

Fordele

  • mere frihed i løbet af dagen
  • mindre risiko for afvigelser
  • ikke så gennemgribende for hele familien
  • virker ofte bedre til større børn

Ulemper

  • eleven skal have gode eksekutive forudsætninger
  • svært at sikre, at der er tid til alle opgaver på en dag
  • fritiden kan blive lang
  • det kan være svært fx at spise på samme tid

Tænk over

  • hvilke opgaver skal der være?
  • detaljeringsgraden fx tid på opgaverne eller hvornår ved eleven, at han/hun er færdig med et fag, frokost, pauser, huslige opgaver?
  • udformningen: liste, post-its eller andet?
  • er det muligt med belønninger?

Det er selvfølgelig muligt at kombinere de to ovennævnte strukturer, så familien tilsammen har forskellige opgaver og koordinerer i et fælles skema ift. at gå en tur sammen, spiser sammen mv. Hvis børnene slet ikke kan indgå i en struktur, kan forældrene gå foran som eksempel og visualisere en struktur for de voksne.

Generelle råd til alle:

  • prøv gerne med time-timer eller lignende tidsstyring og med markerede overgange mellem aktiviteter
  • vær realistisk; tiden er ikke til at være den ideelle forælder
  • når du indfører struktur, er det et forsøg; afvigelser er information om dig og din familie
  • sig pyt og hav omsorg for både andre og dig selv
  • sæt tid af til det, der gør jer glade i familien både sammen og hver for sig
  • brug redskaberne i værktøjskassen ”Forældresamarbejde”