Behandling

På Basen forstår vi behandling som den samlede tilgang, forståelse og tilrettelæggelse af intervention for den enkelte elev. Behandlingen er tilrettelagt med udgangspunkt i elevens individuelle behov, hvor der fastlægges mål for den kommende periode.

Hverdagen tager afsæt i en fast struktur med henblik på stressreducering, og med øje for nye perspektiver der sikrer udvikling for eleven.

Medarbejderen har en professionel og reflekteret påvirkning i forhold til eleven; fagligt, socialt og personligt (jf. Basens Kerneopgave).

Behandlingen varetages af uddannede og visionære lærere, pædagoger, psykologer, autismekonsulent og psykiater (ekstern konsulent). Basen har fokus på faglig udvikling for medarbejderne, for herved at kunne sikre høj kvalitet af behandling og undervisning. Medarbejderen forholder sig nysgerrigt og udforskende i relationen til eleven, for at samskabe en meningsfuld og tillidsfuld relation som grundlag for behandlingen. Relationen skal bruges som værktøj til at understøtte og bevidne elevens udviklingsproces i zonen for den nærmeste udvikling.

 

Undervisning

På Basen vil eleverne opleve en struktureret undervisning, der tager udgangspunkt i synlig læring. Det kommer til udtryk ved klare, tydelige og operationelle undervisningsmål. Disse vil være tilpasset elevens nærmeste udviklingszone, for derved at skabe optimal frustration i læringsprocessen. Det betyder at eleven bliver fagligt udfordret, og i processen mod målet, vil opleve en tilpas frustration. Eleverne vil opleve, at vi i vores praksis bestræber os på at undervisningen er relevant og vedkommende for eleverne gennem veltilrettelagte undervisningsforløb. Eleven vil opleve at læreren gennem en ydmyg og fleksibel tilgang, tilpasser undervisningen til elevernes forudsætninger og læringsproces.

Dette er medvirkende til at skabe en kultur, som er præget af gensidig respekt, accept af forskelligheder og dannelse til medborgerskab.

I undervisningen vil eleven opleve en lærer, som er tydelig i sine handleanvisninger, og ikke efterlader eleven i tvivl om krav og forventninger. Elevens læringsproces evalueres løbende og danner grundlag for fremtidig undervisning.

Eleven vil opleve, at undervisningen tager udgangspunkt i en fælles didaktisk struktur, som danner rammen for lærerens tilrettelæggelse og udførelse. Genkendeligheden og forudsigeligheden i strukturen medfører, at eleverne kan bruge mere energi på at vække deres faglige forforståelse, som læreren anvender til at lægge en retning for undervisningen.

 

Læring

På Basen opfatter vi læring som et samlet begreb for de bevidste indsatser, som medarbejderne faciliterer for hver enkelt elev behandlings- og undervisningsmæssigt.

Vi betragter behandling og undervisning som hinandens forudsætninger.

På Basen er undervisning og behandling det vi gør, og er lig med læring. Effekten af dette er, at eleven bliver bedre i stand til at mestre sit eget liv (jf. Basens Kerneopgave).

Læring i forhold til behandling: læring om det sociale og læring om kommunikation, læring af fokuseret opmærksomhed, læring om at være målrettet og derved være troværdig mod sig selv og de ting man sætter sig for (det vil f.eks. sige mindre impulsstyret), læring i at se sammenhænge og læring i mentalisering.

Læring i forhold til undervisning: Basens elever får muligheder for at tilegne sig kundskaber og færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere. Basen skal lære eleverne om vigtigheden af deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i samfundet.

Det er essentielt, at undervisningen og behandlingen på Basen bliver meningsfuld for den enkelte elev, således at det handler om en læring der bringer dem videre i forhold til det liv, de ønsker at leve. Det er væsentligt, at eleverne på Basen kan benytte de strategier og færdigheder, de lærer på Basen, således at deres trivsel kan fortsætte i andre kontekster. Her har vi fokus på italesættelsen af egne ord, følelser, tanker og handlinger, idet det er en måde hvorpå man kan skabe kontinuitet og en sammenhængende forståelse af sig selv.

 

Metodisk grundlag

Basens metodiske grundlag er systemisk tænkning; at tænke i helheder, relationer og sammenhænge. Hvordan hvert enkelt menneske skaber mening og forståelse, i sin egen opfattelse af verden.

Vi har en terapeutisk individualiseret tilgang, der bygger på en evidensbaseret teoretisk referenceramme: kognitiv, psykodynamisk, narrativ og systemisk.

Kognitiv terapi er implementeret, med henblik på at øge det psykosociale funktionsniveau for eleven, og reducere social tilbagetrækning, og baserer sig på at der er en sammenhæng mellem tanker, følelser, adfærd og kropslige signaler.

Den psykodynamiske tilgang er implementeret ved at Basen undersøger og tydeliggør hvorledes elevens opvækst og tidlige/løbende livserfaringer, er med til at danne struktur og form i elevens personlighed, tankemønstre, følelsesliv og reaktionsmønstre i forhold til at opnå en bedre livskvalitet.