Værktøjet baserer sig på den forståelse, som stress-sårbarhedsmodellen står for: nemlig at alle har en vis portion mental energi, og når denne er brugt op, bliver det meget svært at opføre sig, som man egentlig gerne vil. Med andre ord at det ikke er vores krav i sig selv, der fx kan få en elev til at blive opfarende eller lukke sig ind i sig selv. ”Nu skal vi lave diktat” kan den ene dag blive modtaget uden de store problemer, mens det en anden dag kan være det, der får bægret til at flyde over, fx hvis eleven har haft et skænderi om morgenen og der til frokost var mad, eleven ikke kunne lide.
Formålet med værktøjet er
- at styrke elevens evne til at mærke og tolke egne kropslige, adfærdsmæssige, tankemæssige og følelsesmæssige reaktioner (jf. den kognitive diamant)
- at genkende triggere ift. overbelastning og evt. få psykoedukativ indsigt ift. diagnose
- at udvikle strategier til at undgå overbelastning
På arket er der hjælpetekster, men det er en god ide at prøve værktøjet på sig selv eller en kollega, inden du tager det med til primærtid. I arket med mønter, kan du også selv tilpasse spørgsmålene.
Fremgangsmåde
- Udfyld arket sammen med eleven. Kom evt. med konkrete forslag, hvis eleven ikke af sig selv kan komme i gang.
- Tegn dernæst en batteritidslinje. Hvordan ser energiniveauet ud i løbet af dagen? Er der et mønster?
- Undersøg hvad der kan gøres for at undgå hurtig afladning af elevens batteri
- Lav konkrete aftaler der afprøves.