Når vi skal etablere kontakt til elever, er det et godt udgangspunkt at spørge til dem og deres historie. Hvis eleven ikke af sig selv fortæller, kan det være godt at gå struktureret til værks, og bruge en skabelon.
Det handler om at lære mennesket at kende, hvad inspirerer og motiverer, hvad er trygt og hvad drømmer du om. For nogle elever kan det være et godt første skridt i kontaktdannelsen at spørge ind til deres livshistorie. Andre elever kan have behov for lidt tid, før de har lyst til at dele ud af deres oplevelser/erfaringer.
Nedenstående er blot til inspiration, hvis den unge f.eks. har svært ved at komme i gang med at fortælle. Man kan nøjes med at tage udgangspunkt i det brede spørgsmål 1-2-3.
Hvis der er behov for flere spørgsmål og mere støtte undervejs i samtalen, kan man bruge underpunkterne som man streger over eller sætter cirkel omkring. Der kan tilføjes emner som søvnhygiejne/døgnrytme, madvaner, motionsvaner mm.
Kom gerne på flere spørgsmål, men hav fokus på at det primært skal være de positive fortællinger der tales frem, så I har et fundament at falde tilbage på, også når I berører noget der er svært. Da kan I hjælpe eleven med at finde tilbage til noget positivt.
Fremgangsmåde
- Start med at fortælle, hvorfor du gerne vil lære eleven bedre at kende. Hvad er dit formål med at I skal tale sammen og udfylde en livshistorie?
- Spørg ind og udfyld.