Værktøjet baserer sig på den forståelse, som stress-sårbarheds-modellen står for: nemlig at alle har en vis portion mental energi, og når denne er brugt op, bliver det meget svært at opføre sig, som man egentlig gerne vil. Vandglasset som redskab har til formål at hjælpe primær og elev med sammen at være nysgerrige på, hvad der fylder vores glas. Noget af vandet vil altid være i glasset – det er de grundlæggende faktorer som hele tiden er til stede. Andet vand er mere situationsbestemt.
Hvis glasset i forvejen er rigeligt fyldt med grundlæggende faktorer, vil der være mindre plads til de situationsbestemte, og stressreaktionerne vil hurtigere vise sig. Ligeledes, hvis der i en periode en rigtig mange situationsbestemte faktorer, kan bægret flyde over.
Lige så vigtigt er det at blive bevidst om, hvordan man kan se på eleven at vedkommendes glas er ved at flyde over. Dette både så man kan slække på unødvendige krav, men også så vi kan sætte ind med kompensation og kan igangsætte de aftalte måder at tømme lidt vand ud af glasset på igen.
På arket er der hjælpetekster, men det er en god ide at prøve værktøjet på sig selv eller en kollega, inden du tager det med til primærtid.
Fremgangsmåde:
- Forklar formålet med øvelsen.
- Gennemgå de forskellige felter med eleven, og udfyld dem efterhånden.
- Afslut med at lave konkrete aftaler om, hvordan vi som voksne kan hjælpe eleven, og hvordan andre voksne kan blive gjort bekendt med det.