Når man skal arbejde med eksponering er der nogle trin der skal være afklaret først. 

  1. Prioritering og behandlingsmål: lav en brainstorm eller liste over ting, der belaster eleven – giver angst, stress, sansemæssig overbelastning. Vælg et eller to områder til behandlingsmål. 
  2. Behandlingsalliance og motivation: de 10 h’er, måltrappe, motivationsskema, fordele/ulempe skema. 
  3. Eksponering, responshindring (angst og ubehag udelukkes gradvist) og omstrukturering (afkræfte katastrofetanker). 

Eksponering er at bryde det fastlåste mønster ved, i små doser, at gøre det der føles ubehageligt.  

Responshindring er at undlade tvangshandlingen/adfærden – i en periode. 

Omstrukturering er at støtte en realistisk vurdering af sandsynligheden for, at det uønskede indtræffer.  

Eksponering er kun eksponering HVIS den er planlagt og med et klart mål i sigte. Hvis eleven udsættes for det der skræmmer, uden at det er planlagt, kan det ikke kaldes eksponering i behandlingsøjemed. Uforudsete udsættelser for det skræmmende kan være evaluerbar efterfølgende, men der er kun tale om eksponering, hvis forstyrrelsen sker som del af en plan. 

 

Hensigtsmæssig eksponering 

Uhensigtsmæssig eksponering 

Planlagt og systematisk 

Uplanlagt og usystematisk 

Aftalt med eleven og forældre 

Ikke aftalt med eleven 

Starter på et niveau, hvor elevens angst er tålelig og håndterbar 

Elevens angst er enten for høj eller for lav 

Eksponering over længere tid får eleven til at opleve mestring 

Eksponeringsperioden er for kort og angstniveauet når ikke at falde 

Eksponering uden undgåelses- og sikkerhedsadfærd 

Undgåelses- og sikkerhedsadfærd blomstrer op 

Opmærksomhed på og håndtering af automatiske tanker 

De automatiske tanker opdages ikke af den professionelle 

Accept af følelser i et eksplicitte fokus på den frygtede situation 

Eleven undertrykker sine følelser og den professionelle opdager dem ikke 

Ved eksponering er målet at flade en angstkurve gradvist ud. 

Fremgangsmåde 

Benyt eksponeringsplanen.