Hvad

1:1 samtaler mellem medarbejder og den nærmeste leder, hvor fokus oftest vil være på forventningsafstemning, arbejdsopgaver/ prioriteringer, udvikling, sparring og trivsel.

Af 30 min varighed, løbende hver 4. uge (kan også være oftere ved behov). Selve samtalen kan sagtens være kortere, men det er en vigtig prioritering at medarbejder og nærmeste leder får afsat tid til, at sætte sig sammen og drøfte såvel stort som småt på 2-mands hånd.

Samtalen kan evt. ligge i medarbejderens formiddags- eller eftermiddagsflex, eller på andre tidspunkter. Hvis der er nogle tidspunkter der passer dig bedre end andre, så aftal dette med din leder.

Formål

Kontinuerlige og fastlagte samtaler 1:1 med hver enkelt medarbejder er en vigtig prioritering på Basen. Formålet med disse samtaler er, at få skabt et rum hvor man kan tage nogle af de større eller mindre ting der kan udfordre samarbejdet, arbejdspres, antal arbejdsopgaver, trivslen, fagligheden osv. i opløbet.

Med de fastlagte 1:1 samtaler ønsker vi at øge trygheden på afdelingerne og for den enkelte medarbejder, idet afdelingsleder og medarbejder således jævnligt får rum til at drøfte stort og småt på 2-mands hånd og bag lukkede døre. Man taler naturligvis løbende sammen i hverdagen, og 1:1 samtalerne er ikke tænkt som en erstatning af disse samtaler.

Såvel medarbejder som afdelingsleder kan bidrage med indhold til samtalen. Det vigtigste er blot at samtalerne prioriteres kontinuerligt. 

Samtalens indhold kan være rigtig mange ting bl.a.:

  • Generel trivsel, hvordan har du det?
  • Hvad fylder for dig lige nu?
  • Arbejdsopgaver/arbejdspres
  • Prioritering af arbejdsopgaver/ hjælp til håndtering af arbejdsopgaver
  • En kompliceret sag, rådgivning, vejledning og sparring
  • Generel oplæring ved behov
  • Basic: klasselog, månedsstatus, statusrapport
  • Hjælp til prioritering af arbejdsopgaver og strukturering af tid
  • Opgaver som man ikke ved hvordan man løser eller har behov for hjælp til
  • Faglig sparring både ift. undervisning og behandling
  • Samarbejde med forældre, sagsbehandlere og andre eksterne
  • Samarbejde i teamet og på tværs af afdelinger
  • Kompetencer man mangler, eller gerne vil have opkvalificeret
  • Private ting der i perioder har indflydelse på arbejdslivet
  • Og lignende.

Der vil være nogle uger hvor der ikke er samtaler pga. ferie, ved fravær pga. kurser, sygdom, fridage og andet. Idet samtalerne afholdes relativt ofte, er det ikke nødvendigt at man finder en erstatningstid hvis en samtale er blevet aflyst, medmindre der er behov for det naturligvis. Såvel medarbejder som afdelingsleder kan tage initiativ til erstatningssamtale, der derefter skal afholdes.