Når vi taler behandling ift. vores elevgruppe, så kommer vi ikke uden om, at de oftest er udfordrede på deres sansebearbejdning og sanseintegration. 

Det betyder, at langt de fleste af vores elever har været udsat for en massiv overbelastning gennem længere tid, hvilket naturligt har påvirket deres nervesystem og stressalarmberedskab. De kan ikke tåle den samme belastning som andre børn/unge, der ikke i samme grad har været udsat for belastninger over evne. 

Det siger sig selv, at man ikke kan forvente at mennesker, der er udsat for massiv overbelastning af hele deres system, kan lære og udvikle sig. Det siger også sig selv, at det er yderst vanskeligt at opretholde en sund trivsel under sådanne forhold. 

Vi har derfor en pædagogisk opgave i at søge at kompensere for vores elevers lavere stresstærskel ved at tilbyde rammer, der er stressaflastende, forudsigelige og rolige. Det er dog også relevant at hjælpe eleverne med at forstå sammenhængen mellem deres aktuelle trivsel og funktionsniveau, og det pres de har været under alt for længe, samt hvordan det påvirker deres krop og psyke. Det er netop dette som værktøjerne i menuen til højre adresserer.