Forstyrrelse i spisning er en hæmsko i forhold til at kunne spise varieret og på en måde så kroppen får de nødvendige næringsstoffer og et hensigtsmæssigt kalorieindtag. Her kan det være godt at tilbyde helt konkrete retningslinjer for, hvad et godt måltid er og hvorfor, samt tilbyde eleven nogle guidelines vedkommende kan øve sig i at spise ud fra. 

Dette er kun relevant, hvis eleven ikke har behov for overvåget spisning. 

Formålet er at eleven bliver i stand til at øse mad op, ved brug af Y-tallerken-princippet.  

Fremgangsmåde 

  1. Aftal med forældre og eleven at vedkommende skal prøve at øse mad op selv. 
  2. Lav en eksponeringstrappe for arbejdet. Øse op uden at spise, øse op og spise af ét felt, øse op og spise af to felter, øse op og spise af alle felter, øse op og spise det hele. 
  3. Sørg for god tid og ro omkring opgaven – der skal ikke være andre elever til stede, eller på anden måde være mulige forstyrrelser. 
  4. Støt eleven i at tage mad på tallerkenen, samtal om sammensætning og elevens overvejelser herom. 
  5. Afklar hvordan eleven vil spise af tallerkenen – i enerum eller sammen med venner og primær. 
  6. Evaluer løbende.