Hvordan skal din skole se ud?

Vores elevgruppe har ofte en hel del negative erfaringer med fra tidligere skoletilbud. De kan også have længerevarende skolefravær bag sig, og er derfor utrænede i at komme afsted. De kan være nervøse for at skulle i gang igen, for at de måske bliver udsat for pres og krav, som de ikke kan honorere mv. Alt det kan skabe modstand mod skole, hvilket besværliggør arbejdet med at sikre at det bliver et trygt samarbejde med eleven. 

En hel del af vores elever er ligeledes udfordrede på at svare på åbne spørgsmål. Så hvis vi spurgte dem, hvordan deres drømmeskole så ud, ville de have svært ved at komme i gang. Med dette værktøj tilbyder vi eleven en ramme for at have en samtale om, hvad en god skole er for lige præcis ham/hende. Vi præsenterer nogle konkrete spørgsmål, men giver også plads til at der kan fyldes andre ting ind, som bliver tydelige i løbet af samtalen.  

Brug gerne værktøjet i forbindelse med at eleven også udfylder et spørgeskema omkring verdens bedste skole – link. 

Mange af vores elever har gavn af at spørgeskemaer bliver særligt tilrettelagt til dem, så de kun skal svare på de spørgsmål, der er relevante for netop dem.  

Det er vigtigt at påpege, at vi ikke altid kan imødekomme de konkrete ønsker. Kunsten er her at være yderligere nysgerrig på, hvad det underliggende behov er. Ex. hvis eleven beskriver at han/hun meget gerne udelukkende vil arbejde i grupper. Hvad ligger til grund for dette ønske – er det en angst for at blive isoleret eller skyldes det en faglig usikkerhed (at kunne gemme sig bag andre). Vil disse usikkerheder kunne imødekommes på anden måde? 

Fremgangsmåde

  1. Forklar hvorfor I skal udfylde skemaet – hav gerne udfyldt det på forhånd med det, du allerede har samlet op fra beskrivelser og tidligere samtaler med eleven – så føler eleven sig hørt og måske også at de ikke (igen) skal starte helt forfra. Dette er et ønskescenarie – vi kan ønske lige hvad det skulle være, men det er ikke altid at alle ønsker kan tilgodeses. Nogle gange kan vores ønsker være udslag af bagvedliggende behov, som måske kan tilgodeses på anden vis? 
  2. Gennemgå det, du evt. har udfyldt på forhånd – er det rigtigt forstået? Er det stadig gældende? 
  3. Spørg til, hvordan elevens drømmeskole ser ud. Gå igennem alle de elementer af en skoledag som du kan komme på: 
    • Undervisning – 1:1 eller i klasse, på skrift? 
    • Gruppearbejde/arbejde alene? 
    • Rummet – møbler, belysning, akustik, gulve (tæpper), temperatur? 
    • Plads i rummet – ved vinduet/ved døren/i hjørnet/ved læreren? 
    • Computer eller papir? 
    • Fag – hvilke og hvordan? 
    • Pauser – hvor mange, hvordan, hvad laver jeg, med hvem/alene? 
    • Undervisers tilgang – snakkende, stille, smilende, den samme eller forskellige? 
    • Hvor mange elever i klassen/på skolen?