Fordele/ulemper-skemaet kan bruges som samtaleværktøj, til at udforske hvilke fordele og ulemper eleven oplever, at der er knyttet til forskellige emner, handlinger, tanker omkring situationer mv. Det kan eksempelvis være et mål eller delmål, som eleven arbejder hen imod.
Ofte vil der både være fordele og ulemper ved nye handlinger. Jo mere usikker man er, des vigtigere kan det være, at hjælpe eleven til at tydeliggøre disse fordele og ulemper og stille dem klart op over for hinanden.
Man kan evt. gemme det udfyldte skema, og tage det frem ved en anden primærtid, hvor man kan tale om elevens tanker omkring de forskellige fordele og ulemper.
Fremgangsmåde
- Sammen med eleven finder i et emne/ handling/ mål/ delmål/ tanke/ situation eller lign. som optager eleven, og hvis fordele og ulemper I kan udforske sammen.
- Skriv det op på et stykke papir eller et whiteboard, så i sammen kan kigge på de to kolonner.
- De enkelte udsagn kan evt. skaleres ift. hvor stor vægt, de har – der kan sagtens være en stor ulempe og mange fordele ved en forandring, men hvis den ene ulempe er stor nok, vil den trumfe alle fordelene, så længe eleven ikke tror på at forandring er mulig.
- Vend evt. tilbage til oversigten løbende og tilføj flere punkter.