Skolevægringsmodel i fire faser
Bryd isolationen er udviklet af og på Basen, og anvendes i arbejdet med børn og unge med skolevægring og isolation.
Modellen giver et overblik over hvilke indsatser og tilgange der anvendes hvornår, samt en fælles forståelse for hvor man befinder sig i forløbet.
Modellen strukturerer indsatsen i fire faser med en tidslinje, og der anvendes specifikke værktøjer i hver fase.
Modellen giver en oplevelse af fremdrift, af at kunne handle ohg skaber klarhed og ro omkring hvad der skal ske hvornår.
Modellen er dynamisk, og de forskellige faser fastsættes, forlænges og forkortes ved løbende netværksmøder.
Fremgangsmåden
FASE 1: Screening/undersøgelse. Grundig undersøgelse ift. barn/ung og forældre v. anvendelse af forskellige udredningsmetoder.
FASE 2: Styrke relationen. Målet er at opnå en tryg og tillidsfuld relation til barn/ung og forældre ved anvendelse af bl.a. dialogiske værktøjer fx. verdens bedste skole.
FASE 3: Gradvis eksponering. Barnet eksponeres gradvist og systematisk for langsomt at bryde isolationen. Eksponeringen skal være forudsigelig, kontrolleret og starte på et tolereret moderat nivea, med fokus på forlængelse.
FASE 4: Barnet/den unge inkluderes i relevant tilbud.