Struktur og forudsigelighed minimerer stress. Vores elever oplever ofte verden som usammenhængende og forvirrende, så derfor er det vigtigt, at vi voksne har styr på dagens plan. Vi kan synes, at planen er åbenlys, hvis vi fx laver det samme flere dage i træk, men en elev med autisme eller ADHD har svært ved at organisere og overføre erfaringer, og det kan for ham/hende føles som om der hver dag startes op på ny.

Vores opgave er at forberede en meningsgivende struktur og at få denne struktur formidlet med tilstrækkelig information (ikke for meget og ikke for lidt) på det rigtige tidspunkt (ikke for tidligt og ikke for sent). Struktur kan præsenteres på mange måder – oftest er det bedst at præsentere planen visuelt med tekst og/eller billeder, fordi eleven så ikke skal holde informationen i arbejdshukommelsen, og fordi man løbende kan vende tilbage til planen.

Det er ikke altid, den opstillede struktur kan holdes; der kan opstå situationer, som gør det umuligt. Når der sker ændringer, er det en god ide at italesætte forandringen og hurtigst muligt komme tilbage på sporet eller alternativt opstille en ny plan. Alle ændringer rykker ved strukturen og får elevens stressniveau til at stige, og mange elever kan blive udmattet af selv små ændringer.

De 10 H’er

1     Hvad skal jeg lave? (indhold)

2     Hvorfor skal jeg lave det? (mening)

3     Hvornår skal jeg lave det? (tidspunkt)

4     Hvor skal jeg lave det? (placering)

5     Hvem skal jeg lave det med? (personer)

6     Hvordan skal jeg lave det? (metode)

7     Hvor længe skal jeg lave det? (tidsperspektiv)

8     Hvor meget skal jeg lave? (mængde)

9     Hvad skal jeg lave bagefter? (indhold)

10  Hvem kan hjælpe mig? (støtte)

Tjekliste til første mail/sms

  • Send billede af mig selv med kort introduktion af, hvem jeg er og hvorfor jeg skriver
  • Tidspunkt – hvornår kommer jeg og hvornår går jeg
  • Hvad vi skal lave
  • Hvor skal vi sidde
  • Hvem er til stede (er mor eller far med?)

Velkomstbrev til eleven

Når vores elever skal møde os første gang, kan det være rigtig fint at de ved hvem vi er, og hvorfor vi kommer. Det er derfor en rigtig god ide at aflevere et brev til eleven, hvor dette beskrives. 

Det er vigtigt at brevet er kort og præcist – ikke noget overflødigt. Og helst med et billede. 

Eksempel på velkomstbrev

Hej Marie,

Jeg skal være din primærlærer, og glæder mig til at møde dig. Hvordan passer det jer på tirsdag d. 24.01.2023 klokken 10:00?

Planen på tirsdag er, at jeg kommer og er hos dig i en halv time. Der skal vi bare sige ”hej” til hinanden og lige snakke om, hvad vi to kunne tænke os der skal ske de dage, hvor jeg kommer og besøger dig.

Det kan være energikrævende at starte i skole et nyt sted, så jeg forestiller mig, at vi det næste stykke tid starter med at mødes hos dig.

Det kan vi snakke mere om når vi ses.

Hvis du har spørgsmål må du endelig ringe eller skrive – jeg glæder mig til at møde dig.

Med venlig hilsen,

Sanne Sannesen                  
2020 2020
sss@basen.dk

Præsentation af første møde

Afhængig af elevens alder, kan en oversigt over første møde være enten i billeder – som eksempel, eller som en kort beskrivelse i det indledende brev. 

Det vigtigste er, at vi er opmærksomme på, at jo tydeligere vi er på hvad vi gør, jo mere forudsigeligt bliver det, og jo mindre belaster vi eleven. 

Fremgangsmåde 

  1. Send evt. et skema med i det indledende brev. 
  2. Når du ankommer, så gennemgå planen med eleven: det er dette vi har aftalt vi skal. 
  3. Følg aftalen og afslut som lovet. 

Hent dokumentet “Forberedelse til hjemmeundervisning” her.

Dokumentet indeholder:

  • De 10 H’er
  • Tjekliste til første mail/sms
  • Eksempel på velkomstbrev
  • Eksempel på præsentation af første møde
  • Eksempel på udfyldt måltrappe