Når vi skal arbejde med tanker og handlemønstre, er det super relevant at benytte et sprogbrug, hvor vi får adskilt personen og problemet.
Eleven er ikke sin OCD, det er OCD’en der har fået magten over eleven. Ved at arbejde med at adskille de to, bliver det muligt for eleven at ‘tage kampen op’ sammen med andre mod OCD’en. Det giver også et håb til eleven om, at vedkommende kan blive fri for OCD’en, og at der er en fremtid uden tvangs-tanker og -handlinger.
Fremgangsmåde
- Giv OCD’en et navn – hvad skal den kaldes – lad eleven selv finde et navn.
- Undersøg hvornår og hvor ofte OCD’en er på spil?
- Hvad vil OCD’en opnå?
- Hvordan har du det før og efter OCD’en har været på spil?
- Hvornår kan du tage kontrollen over OCD’en? Og hvordan?
- Skriv ned og vær herefter opmærksom på at bruge det valgte navn når I taler om OCD’en.
- Vær også opmærksom på, at undersøge, hvordan eleven kan overvinde/undertrykke OCD’en, og om det bliver mere tydeligt med tiden – skriv da gerne flere eksempler på papiret.