Når vi taler om elevens oplevelse af angst/ubehag/stress eller lign. kan det være vanskelige at sikre at vi har samme forståelse af det sagte. Hvis vi beder eleven om at skalere en følelse, kan det være lettere at sammenligne den aktuelle oplevelse med både tidligere og efterfølgende oplevelser af samme følelse. 

Det kan derfor altid være en god ide at spørge ind til ”på en skala fra 1 til 10, hvor 1 er overhovedet ikke, og 10 er helt vildt meget, hvor placerer du så den nuværende følelse?”. 

Hvis vi gør det konsekvent, får vi mulighed for at måle på følelsers og oplevelsers intensitet over tid, hvilket letter dokumentationen af udvikling for både behandler og elev. 

Fremgangsmåde 

  1. Tegn evt. en skala på et stykke papir, med 1 i den ene ende og 10 i den anden, lav også en lille streg i midten ved 5. 
  2. Bed eleven vurdere sin følelse, og tegn den ind + skriv dato. 
  3. Find papiret frem igen ved næste samtale, spørg til følelsen på nuværende tidspunkt og skriv den ind med dato. På den måde kan en konkret følelse monitoreres over tid, og det kan være lettere at evaluere den.