Fordele/ulempe-skemaet kan bruges som samtaleværktøj, til at udforske hvilke fordele og ulemper eleven oplever, at der er knyttet til forskellige emner, handlinger, tanker omkring situationer mv. Det kan eksempelvis være et mål, eller delmål som eleven arbejder henimod.
Ofte vil der både være fordele og ulemper ved nye handlinger. Jo mere usikker man er, des vigtigere kan det være, at hjælpe eleven til at tydeliggøre disse fordele og ulemper og stille dem klart op over for hinanden.
Man kan evt. gemme det udfyldte skema, og tage det frem ved en anden primærtid, hvor man kan tale om elevens tanker omkring de forskellige fordele og ulemper.
Vejledning
Sammen med eleven finder i et emne/handling/mål/delmål/tanke/situation eller lign. som optager eleven, og hvis fordele og ulemper I kan udforske sammen.
Du kan hente Fordele/ulempe-skemaet her.
Eksempel på emner til ‘fordele/ulempe-skemaet’
Fordele/ulemper ved at komme i skole
- Mange af Basens elever kan have svært ved at komme i skole. Det kan derfor være en hjælp for eleven, at tale om hvilke fordele der kan være (men også ulemper) ved at komme i skole.
Fordele/ulemper ved at række fingeren op i klassen
- Mange af Basens elever kan have svært ved at ‘komme på banen’ og deltage i undervisningen, f.eks. i forbindelse med angst. Undervisningssituationen er dog et godt forum at træne det i, og udfordre eks. angsten.
- Skemaet kan anvendes til at synliggøre at der også er fordele ved at sige noget i timerne (måske endda flere fordele end ulemper).