Trappen er en meget konkret måde at visualisere udvikling på. Ved at bruge trappemetaforen beskrives der en konkret vej op ad, men også at man kan gå op og ned på trappetrin, man kan også stå stille det samme sted i længere tid ad gangen.
Når der er opnået en enighed om, hvad eleven og primær/Basen kan arbejde sammen om at opnå, er der ofte tale om et mål, der ligger noget ude i fremtiden. For at hjælpe eleven med at holde fast i de små succeser på vejen, kan det overordnede mål deles op i mindre delmål – trin på vejen. Hermed sikrer vi at kunne måle på hvor vi er i udviklingen, men også at vi kan fastholde at der sker en udvikling, om end den nogle gange kan gå meget langsomt, eller næsten stå stille.
Nogle gange kan det være svært at se den lige vej til det overordnede mål, der kan det være fint at skrive målet ind, og så blive enige om de første 3 trin på vejen. Dernæst kan man evaluere på dem, og blive enige om de næste tre. Dette så der hele tiden er tomme trin på trappen, der symboliserer at vi ikke helt kender vejen, men tager skridt i den rigtige retning.
Fremgangsmåde
- Blive enige om et overordnet mål, og hvornår det er realistisk at det mål er opnået. Skriv det øverst på trappen.
- Tal igennem, hvilke delmål der er på vejen dertil.
- Skriv dem ind på de enkelte trappetrin.
- Blive enige om tidsintervaller for de enkelte trin, samt hvornår de skal evalueres.
- Aftal hvordan de voksne kan hjælpe eleven med at komme op på næste trin.