Skalering

Skalering af ugens forskellige emner/overskrifter kan anvendes i Primærtid, som et samtaleværktøj til at vurdere og evaluere på den forgangne uge. Skaleringen af de forskellige emner udgør et konkret værktøj til at tale ud fra med eleven, og giver plads til at komme omkring både gode og dårlige oplevelser, som man kan vende sammen med eleven.

Emnerne/overskrifterne skaleres fra 1 til 10, eventuelt ved brug af en lineal, hvor 0 er lavest og 10 er højest.

De enkelte emner/overskrifter kan omskrives og tilpasses, så det passer til den enkelte elevs liv og ståsted.

 

Koordinatsystemet

I koordinatsystemet indtegner man det ugentlige generelle tal, både for at synliggøre det ugentlige tjek-ind og for at kunne følge med over tid, i et større perspektiv. Det generelle tal finder man ved at regne gennemsnittet ud, af de forskellige udsving i skaleringen, af de forskellige emner man har talt om forinden.

Den vandrette akse i koordinatsystemet, P-aksen, står for primærtid. Første primærtid = P1, anden primærtid = P2 osv.

Koordinaterne kan angives som krydser, linjer, smileys, ikoner eller andet, der giver mening for den enkelte elev.

Koordinatsystemet er samtidig et redskab, som man let kan henvise til, når man taler med forældre og andre samarbejdspartnere.

 

Hent skabelonen til Skalering her.

Hent skabelonen til Koordinatsystemet her.