Ofte er vores elevers hukommelse udfordret ift. kronologi og sammenhæng. De kan være yderst fragmenterede i deres forståelse af fortiden, og langt de fleste mennesker husker mere i stemninger og følelser, end i konkrete tidspunkter og datoer. Meget kan vi få forærende fra tidligere sagsakter, men det kan være vældig givende for eleven selv (og forældre) at der bliver skabt et overblik (nogle tidsmæssige knager) at hænge de følelsesmæssige erindringer og minder op på. 

Ved at arbejde med at lave en tidslinje, skaber man et overblik og en kronologi. 

Tidslinjen kan være lige så lang eller kort, som det giver mening. Man kan skabe overblik over hele barndommen ved at starte fra fødsel og sætte vigtige begivenheder ind – flytninger, skoleskift, skilsmisse, søskendes fødsel, mormors død, hundehvalp, venskaber mv. 

Man kan også tage et enkelt år, en indlæggelse, en uge – hvad der giver mening. Det er formatet, at man sammen tegner en linje, og fylder indhold på hen ad vejen, der er givende. 

Tidslinjen kan også bruges om fremtidsønsker. ”Jeg vil gerne nå et bestemt sted hen, hvad sker der på vejen dertil?”. 

Det kan være godt at bruge en rulle papir (evt. fra IKEA), hvis man skal lave hele barndommen. På den måde er der plads nok. Når det skrives på papir, kan det gemmes og tages frem igen. Det er vanskeligere hvis man bruger whiteboard. Det er rigtig godt, hvis eleven selv er pennefører, men det kan også være en svær opgave.  

En tidslinje kan være så overordnet eller detaljeret som man ønsker. Ved at tale ned i de enkelte elementer/episoder, kan det blive meget konkret og en enkelt episode kan tage en hel samtale. Andre gange kan man få et historisk rids på 30 minutter, hvor man så efterfølgende kan dykke ned i de enkelte situationer. 

Fremgangsmåde

  1. Præsenter dit formål med at lave en tidslinje for eleven – ”jeg bliver lidt forvirret over alt det, der er sket i dit liv allerede. Jeg kunne godt tænke mig at lave et overblik, så vi sammen kan holde styr på, hvornår hvad skete. Vil du hjælpe mig med det?”. 
  2. Aftale hvor lang en linje I skal lave – tidsintervallet. 
  3. Bed eleven fortælle det, vedkommende husker. Inddrag gerne tidligere dokumenter med datoer, for at skabe overblik over kronologi og tidsintervaller. 
  4. Arbejd så længe med tidslinjen som nødvendigt og skriv det derefter evt. rent til eleven (og læg på intra). 
  5. Vær løbende nysgerrig på tanker/følelser/kropsfornemmelser ifm. fortællinger om brudstykker 
    1. Hvad følte, tænkte, mærkede du? 
    2. Det må have været hårdt lige pludselig ikke at kunne komme i skole, hvordan husker du den periode? 
    3. Hvordan reagerede dine forældre på at du lå der i din seng? Etc. 
  6. Aftal med eleven om der er noget i tidslinjen der skal deles med andre – forældre mv. 
  7. Brug tidslinjen som knage, og skriv op, hvis der kommer yderligere tilføjelser af erindringer løbende i processerne omkring eleven.