Beskrivelse
Sociale historier er korte, skriftlige historier/fortællinger om konkrete dagligdagssituationer, som kan være sære at håndtere for børn/unge med ex. Autisme.
Sociale historier hjælper børnene/de unge til bedre at forstå andres intentioner, tanker og handlinger, og kan føre til små adfærdsændringer i sociale situationer.
Formen på sociale historier består af beskrivende, perspektiverende, anvisende og kontrollerende sætninger.
Fremgangsmåde
- Fagpersonen skriver historien, men barnet/den unge skal involveres.
- Begivenheder, situationer samt personer og deres roller og funktioner beskrives.
- Historien skal perspektivere, ved at beskrive andre personers indre tilstande (følelser, tanker, holdninger og overvejelser).
- Tilpas historien til den enkelte barns/unges alder, forståelse og sprogbrug. Understøt evt. med billeder.
- Historien skrives i jeg-form eller i 3.person (barnet/den unges navn) i et positivt og støttende sprog.
- Beskriv grundigt og peg evt. på handlemuligheder.
- Brug de sociale historier som en støtte og forberedelse til nye og udfordrende situationer.
Eksempel
Når jeg skal ud og spise frokost med de andre elever i kantinen, kommer Viggo og jeg ofte til at fjolle så meget i køen til buffeten, at vi forstyrrer de andre elever. De voksne beder os om at stå mere stille, men det er svært at stoppe igen, når vi først er gået i gang med at grine.
Både Viggo og jeg nyder den tid sammen, fordi vi ikke har set hinanden hele timen. Vi har derfor glædet os til at grine sammen.
Når vi har det sjovt sammen, er vi så optagede af hinanden, at vi glemmer at der er andre mennesker omkring os, som synes at det er forstyrrende og som kan blive utrygge ved vores store armbevægelser og høje stemmer.
Hverken Viggo eller jeg ønsker at de andre elever skal være utrygge ved os, eller skal føle sig forstyrret. Vi ved godt selv hvordan det føles at blive forstyrret af andre. Det er ikke rart.
Når vi skal til frokost, har jeg og Viggo aftalt med Pia og Poul (voksen), at vi venter med at hilse på hinanden, til vi sidder ved siden af hinanden ved frokostbordet. Viggo og Poul stiller sig først i kø til maden, mens Pia og jeg går ud og vasker hænder. Når Pia og jeg stiller os i køen står vi langt væk fra Viggo og Poul, og jeg koncentrer mig om at se en YouTube video, mens Pia guider mig i køen.
Når jeg kommer til buffeten, lægger jeg telefonen væk og tager min mad. Viggo og Poul venter på Pia og jeg ved bordet. Her sidder vi i det ene hjørne, så vi ikke forstyrrer de andre elever alt for meget med vores store armbevægelser.
Efter frokost går Poul med Viggo og jeg på fodboldbanen, hvor der er god plads til at grine og sprælle med arme og ben. Det kan vi godt lide.