Faglig inspiration
10 ting din elev med autisme ville ønske at du vidste…

Læs artiklen “Ti ting alle børn med autisme ønsker du vidste” af Ellen Notbohm, som første gang blev offentliggjort i November 2004.

PDA i et behandlings og undervisningsmiljø

Få gode råd til tilrettelæggelse af undervisningen og samarbejdet med forældre til elever med en PDA-profil.

Opstart af nye forældre på Basen

– Kunsten at være vidende på en ikke-vidende facon i mødet med forældre til elever på Basen

Fra tre års isolation til skolegang på fuldt skema

– Om relationsarbejdet, troen og vedholdenheden, der gør en forskel

Det tager tid

– Kunsten at stille sig i en nysgerrig og ikke-vidende position

Mange af de elever, vi møder på Basen, har været vant til at voksne har tænkt, talt og besluttet på vegne af dem. Derfor kan de have udviklet en strategi, hvor de ikke sætter ord på deres perspektiver eller slet ikke har lært, hvordan de kan sætte ord på deres virkelighed. 

Læs artiklen og bliv mindet om de tre domæner, som er en brugbar ramme at have i baghovedet, når du taler med forældre og generelt når du kommunikerer i forskellige kontekster. Artiklen kan give dig viden og inspiration til at være undersøgende på de forskellige domæner, som du møder i hverdagen.

Guide til brug af musik i klasserummet

Af Janet Elder

I denne artikel kan du få inspiration til hvordan du kan bruge musik til at understøtte forskellige aktiviteter og mentale tilstande i klasserummet.

Artiklen gennemgår de systemiske styrende principper om neutralitet, hypotesedannelse og cirkularitet, som er udviklet af Milanogruppen, og som kan bidrage med en forståelse for præmisserne for en cirkulær forståelse af samspillet i familier.
For at kunne implementere en tydelig struktur for eleverne i hverdagen, er det nødvendigt at hver enkelt medarbejder har en grundlæggende forståelse for vigtigheden af strukturens betydning i et undervisnings-/ og behandlingsmiljø for elever med autisme, angst, OCD, depression, ADHD og andre psykiske vanskeligheder – denne struktur er afgørende for alle disse målgrupper.

Litteratur og slides fra Basens interne uddannelsesforløb

Kollegial refleksion, oplæg fra aftenmøde d. 8. oktober 2020

Se eller gense Gittes oplæg fra aftenmødet den 8. oktober 2020 omkring kollegial refleksion.

Se oplægget her.

Kollegial refleksion, øvelse fra aftenmøde d. 8. oktober 2020

Hent øvelsen til kollegial refleksion som PDF her.

Gruppedynamikker, oplæg fra uddannelsesdagen d. 10. september 2020

Hent Linnea og Mathildes oplæg omkring gruppeprocesser og gruppedynamikker på arbejdspladsen.

I oplægget præsenteres bl.a. IPO-modellen (Input, Proces, Output)  som en hjælp til at danne et overblik over disse dynamikker.

Hent oplægget som PDF her.

Fiskerbænken, øvelse fra temaaften med Rikke Høgsted d. 27. august 2020

Fiskerbænken er en metode til at forebygge udbrændthed, omsorgstræthed og sekundær traumatisering knyttet til psykisk krævende arbejde.

Hent øvelsen som PDF her. 

De psykologiske grundforståelser

Slides fra temaaftener og oplæg

Børn med sensoriske bearbejdningsforstyrrelser 
Når børn og unge har OCD – Værktøjer til at afhjælpe og støtte barnet/den unge, 

Slides fra Temaaften 3. maj 2018 -V. Knud Hellborn

Selvregulering i en neuroaffektiv forståelsesramme. 

Slides fra Temaaften d. 9. februar 2017

Stress V. Rasmus og Betina