Hjemmeundervisningsforløb – og værktøjer

Når en elev indskrives som hjemmeundervisningselev, er det som oftest fordi han eller hun oplever en stærk stressreaktion (herunder ofte angst) ved at forlade hjemmet og ofte har flere svære skoleoplevelser i bagagen. 

Basens arbejde med hjemmeundervisningselever er en midlertidig foranstaltning, hvor relationen mellem eleven og Basen bliver springbræt til, at eleven kan komme ind på Basen og være en del af klasseundervisningen. 

Hjemmeundervisningsforløbet er en indkøringsproces, hvor hjemmeunderviseren ved brug af Basens værktøjer kan skabe en tillidsfuld relation, som videre muliggør eksponering og tilvænning til den stress og ængstelse, der for eleven er forbundet med at skulle i skole. 

Som hjemmeunderviser kan man opleve, at man står alene i relationen til eleven og dennes familie. Hjemmeunderviseren er Basens ambassadør, underviser og behandler i processen med at få eleven ind på Basen. Hent støtte hos dine kollegaer, din afdelingsleder og afdelingens psykolog. 

En gang årligt, tirsdag i uge 27, mødes alle hjemmeundervisere på tværs af Basens afdelinger til sparring på sager og de organisatoriske rammer for hjemmeundervisningsforløbene. 

Her på siden finder du: 

Værktøjer til brug i undersøgelsesfasen:

I forbindelse med alle indskrivninger, men i særdeleshed i forbindelse med hjemmeundervisning, er en omfattende viden om eleven og dennes miljø og historik nødvendig. For at sikre at vi har alle relevante oplysninger er udfyldelsen af Basens Profilskema en nødvendighed. Skemaet udfyldes på baggrund af allerede tilsendte akter, og der følges op ved at spørge eleven selv og forældre om evt. Huller. Andre screeningsværktøjer kan også komme på tale i specifikke sammenhænge, hvor det giver mening.

Profilskemaet er bygget op, så det kommer bredt omkring eleven. Ikke alle informationer er nødvendigvis relevante, men alle områder bør tjekkes for relevans. F.eks. ses der ofte forstyrrelse af døgnrytmen eller evt. Sansemæssige udfordringer der ikke nødvendigvis er belyst i tidligere udredning.

Spørgeskemaet fra projekt “Tilbage til skolen” kan bruges i undersøgelsen af årsager til skolefravær.

Værktøjer til brug ved relationsdannelse

Værktøjer til brug ved relationsdannelse til eleven og ved eksponering i processen med at få eleven ind på basen; værktøjerne er til inspiration og det vil ikke være alle, der passer til alle elever